Uppvaktning i dag på socialdepartementet om situationen inom den sociala barn- och ungdomsvården.

Arbetsbelastningen och den höga personalomsättningen på den sociala barn-och ungdomsvården är akut på många platser i landet. Akademikerförbundet SSR har länge uttryckt allvarlig oro för utvecklingen. Det handlar om utsatta barn och unga som inte alltid kan garanteras skydd, stöd och insatser av högsta kvalitet.

En serie allvarliga händelser, den senaste i Karlskrona, föranleder Akademikerförbundet SSR att begära en nationell handlingsplan för den sociala barn- och ungdomsvården.

I dag klockan 16.15 på Socialdepartementet träffas vi för att diskutera situationen inom den sociala barn- och ungdomsvården och för att kräva en nationell handlingsplan.

På mötet deltar från Akademikerförbundet SSR Heike Erkers ordförande och Lars Holmblad förbundsdirektör, Ragnwi Marcelind statssekreterare socialdepartementet och Anders Knape ordförande för SKL.

Vi kan redan nu vi peka ut några åtgärder som behöver konkretiseras i handlingsplanen,

Arbetsbelastningen måste minska.Tillräckligt med tid ska finnas för möten med barn, ungdomar och deras familjer.Tid ska också finnas för reflektion och inläsning av ny forskning mm.

Nyanställda socialsekreterare ska mötas av en genomtänkt introduktion i yrket där de, med kvalificerat stöd, successivt slussas in i svårare barnavårdsärenden.

Nationella alternativa karriär- och utvecklingsmöjligheter måste inrättas för att möjliggöra för socialsekreterarna att stanna och utvecklas i yrket.

Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR tel 0706-22 39 78

Titti Fränkel, utvecklingschef socialt arbete tel 0703-70 44 33

Stina Andersson, press- och kommunikationschef, telefon 08-617 44 87, mobil 070-618 44 87, e-post stina.andersson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 64 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.