Vem sätter din lön egentligen?

Vässa argumenten när du ska prata lön med chefen. Det är ett vanligt råd och nog så viktigt. Men när lönesamtalet sker har mycket redan hänt, både på lokal och nationell nivå.

I årets första nummer av Akademikern följer vi med bakom kulisserna när det lokala facket och arbetsgivarna i Örebro kommun förhandlar om hur stor del av kommunens budget som ska gå till löner.

Vi djupdyker i den svenska modellen och de utmaningar den står inför. Och träffar chefer och medarbetare på Arbetsförmedlingen som satsat på att göra lönesamtalen till något utöver det vanliga.

Det aktuella numret är det första av nya Akademikern. I samband med att A4 Text & form tar över produktionen av tidningen förändras både utgivningstakt, form och redaktionellt koncept.

I nya Akademikern står den långa berättelsen i centrum, både i text och bild. Magasinet kommer sex gånger om året i stället för tio. Nyheterna flyttar till webben.

– Målet är att göra ett magasin där medlemmarna får inblick i varandras professionella vardag, utmaningar och den förändringskraft vi tillsammans har. Jag är stolt över att vi på A4 får samarbeta med Akademikerförbundet SSR som värnar sin medlemstidnings journalistiska oberoende, säger chefredaktör Åsa Bolmstedt.

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 65 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.