Vi tar kontakat Rikspolischefen med anledninga av att anmälningar mot hot och våld mot socialsekreterare lämnas utan åtgärd

-Det är med stor oro som vi från Akademikerförbundet SSR har tagit del av Sveriges Radios rapport om att polisen eller åklagaren, inte gått vidare med ett stort antal av Socialtjänstens anmälningar om hot och våld mot enskilda socialsekreterare, säger Akademikerförbundets SSRs ordförande Christin Johansson.
-Att en så stor andel av allvarliga anmälningar lämna utan åtgärd är anmärkningsvärt och reser en antal frågetecken som vi måste räta ut, fortsätter Christin Johansson.
I afa försäkrings redovisning över yrkesgrupper med hög risk som är utsatta för hot, våld eller rån, kommer socialsekreterarna på tredje plats, efter poliser och väktare.
Hot och våld mot socialsekreterare är en allvarlig situation. När arbetsgivaren anmäler hot- och våldsituationer till polisen har det då gjorts ordentliga överväganden från arbetsgivaren och från den enskilde socialsekreteraren.
-Det kan aldrig accepteras att någon i sin yrkesutövning utsätts för hot eller våld. En trygg och bra arbetsmiljö för anställda och för de som nyttjar verksamheten är grunden för ett bra arbete. Professionellt arbete med utsatta människor kräver en trygg och säker arbetsmiljö, fortsätter Christin Johansson.
Från Akademikerförbundet SSRs sida kommer vi att kontakta Rikspolischefen och inleda en dialog för att förbättra omhändertagandet av anmälningarna om hot och våld mot socialsekreterarna.

Akademikerförbundet SSRs förbundsordförande Christin Johanssons telefon 0708-17 44 59