Dags för Akademiska Rodden i Stockholm 6 september 2008!

Report this content

Lördagen den 6 september gör Stockholms studenter upp om vilket universitet eller vilken högskola som har de bästa roddarna. Totalt 40 studentlag från en mängd olika högskolor och universitet i Stockholmsområdet har antagit utmaningen.

Akademiska Rodden är den svenska motsvarigheten till den anrika roddtävlingen mellan de engelska universiteten Oxford och Cambridge. Skillnaden är att flera skolor tävlar mot varandra. Akademiska Rodden har vuxit till att bli en av Sveriges största roddtävlingar.

Lagen startar inledningsvis i 10 heat om vardera fyra båtar. Båtarna är av typen inriggad fyra och består av fyra roddare, två damer och två herrar, och en styrman. Banan är knappt 500 meter lång, och kan lätt ses från land vid Kräftriket eller Frescati hage. Det vinnande studentlaget får möta vinnarlagen från Malmö, Göteborg, Linköping och Uppsala i riksfinalen i Malmö den 20 september.

Tävlingen leds av OS-roddaren i Atlanta, Johan Flodin, och Per Lundberg, som båda har två silvermedaljer i VM. Domare är Kenth Nordh, med stor erfarenhet från internationella roddtävlingar. Speaker är roddexperten Lasse Berglund.

Varje lag får möjlighet att träna under en timme med en utbildad tränare veckan före tävlingen. (Se bifogade bilder från måndagens träning.) Förutom studenter finns det också en klass för lärare och övrig person vid universitet och högskolor. Akademiska Rodden anordnas av fastighetsbolaget Akademiska Hus.

Plats: Frescati Hagväg 18,
vid Brunnsviken