Akademiska Hus får hedersomnämnande för solcellsinstallation

SolEl-programmet gav igår Akademiska Hus ett hedersomnämnande för en solcellsanläggning på Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm.

Juryns motivering lyder:

”Akademiska Hus och Stadionarkitekters solcellsanläggning på KTH är ett intressant exempel på en respektfull renovering med solceller som samspelar fint med den ursprungliga fasaden. I utformningen har solcellernas arkitektoniska potential utnyttjats väl, och installationen ger ett spännande ljusspel i den innanförliggande korridoren. Då utvändig solavskärmning inte var aktuellt av kulturhistoriska skäl har solcellerna utnyttjats till en dubbel funktion – för att generera el och för att minska solinstrålningen. Ur ett livscykelperspektiv är det intressant att solcellerna som integrerats i glasrutorna kräver en väldigt liten extra materialåtgång jämfört med vanliga glasrutor.”

- Akademiska Hus satsar mycket på energieffektiviseringar och utveckling av alternativ energiproduktion. Vi är extra stolta över denna solcellsinstallation eftersom den med sin utformning också bidrar till arkitekturen, säger Lennart Karlsson, regiondirektör för Akademiska Hus Stockholm.

SolEl-programmet är ett nationellt FoU-program för tillämpning och demonstration av solcellssystem. Programmet drivs av Elforsk och finansieras av Energimyndigheten, energiföretag, bygg- och fastighetssektorn samt tillverkande industri. Inom programmet bedrivs t ex driftuppföljning av svenska solcellsanläggningar, utvärdering av nya solcellstillämpningar, systemstudier och informationsprojekt.