Akademiska Hus får internationellt stadsbyggnadspris

Akademiska Hus har tilldelats stadsbyggnadspriset Charter Awards 2005 för campusområdet Åkroken i Sundsvall. Det är den internationellt största utmärkelsen på stadsbyggnadsnivå, och branschens motsvarighet till Oscarsstatyetten.

Priset delas ut av den ideella amerikanska stadsbyggnadsorganisationen Congress of New Urbanism, CNU. - I Akademiska Hus har vi ambitionen att vara bäst i Sverige på att skapa kreativa miljöer. Med Åkroken i Sundsvall har vi fått en fullträff som nu också får internationellt erkännande! kommenterar Joakim Ollén, vd för Akademiska Hus. - När vi byggde campus Åkroken var det många som höjde på ögonbrynen över nytänkandet i arkitektur och områdesutformning. Att Åkroken i Sundsvall nu får en internationell utmärkelse är ännu en bekräftelse på att vi lyckats skapa och utveckla ett attraktivt campus i stadsmiljö, säger Lars Gustafsson, regiondirektör för Akademiska Hus i Norr. Akademiska Hus får utmärkelsen i klassen "Block, Street & Building" och premieras för utvecklandet av Åkroken eftersom området uppvisar ett bra exempel på hur ett campus kan byggas som ”en stad i staden”. Tongivande för den speciella arkitekturen är Arken Arkitekter AB. Den 18 maj firar Akademiska Hus utmärkelsen i Sundsvall genom en manifestation för speciellt inbjudna. Prisutdelning hålls i Pasadena, Kalifornien, den 10 juni 2005. För bilder och bakgrundsmaterial se www.akademiskahus.se och www.cnu.org.