Akademiska Hus överlämnade hus till Försvarshögskolan i Stockholm

I dag invigde Försvarshögskolan sina nya lokaler på Campus Valhallavägen. De nya lokalerna är resultatet av ett flerårigt samarbete mellan Akademiska Hus och Försvarshögskolan i syfte att skapa mer effektiva lokaler.

Efter nära 50 år i Svea Artilleriregementes gamla kaserner flyttade Försvarshögskolan i augusti in i en modern och funktionell byggnad inom Kungliga Tekniska Högskolans område. Grannar är KTH, Danshögskolan, Operahögskolan, forskningsföretag och -institutioner, samt Utrikespolitiska Institutet med vilket man delar bland annat det nya Anna Lindh-biblioteket. - Få saker är mer spännande än att åstadkomma ett nytt hus för en verksamhet som med dagens hotbilder så påtagligt ställs inför nya utmaningar, kommenterade Joakim Ollén, vd för Akademiska Hus vid invigningen. - Vår ambition har varit att skapa en stimulerande miljö på ett levande campusområde där olika verksamheter kompletterar varandra. Lokalerna omfattar 14 000 kvm som är anpassade för framtida verksamhetsförändringar. Flera konstnärliga utsmyckningar pryder området, bland annat textilkonst från Märta Måås-Fjetterström i form av Ordspråksmattan som även finns på biblioteket i Alexandria.