Akademiska Hus säljer fastighet i Umeå

Nu avyttrar Akademiska Hus sina lokaler på Röbäcksdalen till Centrumkronan Invest AB. I och med att den tidigare hyresgästen, Sveriges Lantbruksuniversitet, flyttar in på Campus Umeå kan Akademiska Hus koncentrera sin verksamhet.

Avtalet med Centrumkronan Invest gäller från och med januari i år och omfattar 3 200 kvm. Den befintliga hyresgästen, SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet), kommer att fortsätta hyra lokalerna i ytterligare ett och ett halvt år. Därefter flyttar de ihop med övrig verksamhet inom SLU på Campus Umeå.

- Lokalerna ligger inte inom närhet till våra övriga fastigheter, vilket gör att vi i dagsläget köper in driften. När nu SLU vill flytta in på Campus Umeå är vi därför enbart positiva, eftersom vi kommer att kunna erbjuda en effektivare service, säger Berndt Elstig, fastighetschef, Akademiska Hus Norr.

Fastigheten omfattar Röbäcksdalen 1:6. SLU kommer även fortsättningsvis att bedriva verksamhet på Röbäcksdalen, men enbart i sina egna lokaler. Det är ännu så länge oklart vilken verksamhet som kommer att bedrivas i de lokaler som nu förvärvats av Centrumkronan Invest.