Akademiska Hus uppmärksammas internationellt för marknadsvärdering

När världens 300 bästa årsredovisningar listas placerar sig Akademiska Hus direkt in på plats 90. Det står klart sedan Report Watch för trettonde året i rad offentliggör sin prestigefulla rankning av internationella bolagsrapporter - Annual Report on Annual Reports. Placeringen innebär att Akademiska Hus är ett av de svenska bolag som rankas högst på listan. Ytterligare ett svenskt fastighetsbolag, Vasakronan, återfinns på plats 194.

Juryns motivering lyder: “Rock-solid analysis of property value, financial position and sensitivity. By a government-owned property company.” - Vi förutspådde tidigt den finansiella krisen och var därför bland de första fastighetsbolag att skriva ner marknadsvärdet för våra byggnader. Att nu uppmärksammas internationellt för vår finansiella kompetens och marknadsvärdering är naturligtvis ett roligt erkännande, säger Mikael Lundström, vd och koncernchef för Akademiska Hus. Akademiska Hus har tidigare i år vunnit pris för Bästa Årsredovisning, som delades ut av Tidningen Fastighetsvärlden i samarbete med Öhrlings PwC och Handelsbanken Capital Markets. Även den gången fokuserade juryns motivering på Akademiska Hus beskrivningar av fastighetsvärde och finansiering. Läs Akademiska Hus årsredovisning i sin helhet här: http://www.akademiskahus.se/index.php?id=465 Läs Annual Report on Annual Reports i sin helhet här: http://www.reportwatch.net/uploads/files/the-annual-report-on-annual-reports-2009.pdf