• Akademiska Hus/

Akademiska Rodden 2008 och kampen mellan landets största lärosäten avgjord – studenter från Naprapathögskolan i Stockholm blev Sveriges Bästa Studentroddare

Efter sjutton veckor och deltävlingar över hela landet har kampen om titeln Sveriges bästa studentroddare 2008 nu avgjorts. Naprapathögskolan från Stockholm rodde hem segern i riksfinalen i Akademiska Rodden i Malmö idag, och vann den prestigefyllda kampen mellan landets största lärosäten.

Akademiska Rodden har sin förebild i den klassiska roddtävlingen mellan Oxford och Cambridge och arrangeras av fastighetsbolaget Akademiska Hus, som tog traditionen till Sverige för elva år sedan med intentionen att skapa mötesplatser även utanför campusområdena. Tävlingen arrangeras för elfte året i rad och har med sina 1300 deltagare från universitet och högskolor över hela landet nu etablerat sig som Sveriges största roddtävling, med fler deltagare än det finns aktiva tävlingsroddare i hela Sverige.

Årets riksfinal bjöd på en tuff uppgörelse mellan de vinnande lagen från deltävlingarna i Göteborg, Uppsala och Linköping. Ole Gunnar Slaathaug, Ian Jonathan Hougthon, Helene Puranen Li, Carin Möller, Erik Löken och Anne Sutterud från Naprapathögskolan i Stockholm korsade mållinjen på den 300 meter långa sträckan först. Med tiden 01,23,00 var naprapatstudenterna 2 sekunder snabbare än tvåorna från Lantbruksuniversitetet i Alnarp och 3 sekunder före treorna från Lantbruksuniversitetet i Uppsala.

– Vi är stolta över att ha tagit hem bucklan till Stockholm. Det är en skön revansch från förra året, när Stockholmslaget kom tvåa. Malmö och Uppsala såg starka ut i kvalet men när det gällde var vi bäst, säger Ole Gunnar Slaathaug, lagledare för laget från Naprapathögskolan.

Thomas Norell, vd för arrangören Akademiska Hus är nöjd med tävlingen:

– Vi arbetar för att skapa kreativa campusmiljöer som stimulerar till möten mellan olika verksamheter och människor. Under Akademiska Rodden möts städer, universitet, högskolor, anställda och studenter på olika platser i landet under fem månaders tid, säger Thomas Norell, vd för Akademiska Hus. Det är fantastiskt att se hur tävlingen på kort tid har etablerat sig som ett av Sveriges största studentidrottsevenemang.

Deltagande lag i riksfinalen var:
1. Ro for faen, naprapatstudenter från Naprapathögskolan i Stockholm.
2. Tringeling från SLU i Alnarp, Malmö
3. Jynsen plaskar, framtida agronomer från SLU Uppsala.
4. Löjlu, blivande läkare från Sahlgrenska Akademin i Göteborg.
5. CMT Rowers, studenter vid Hälsouniversitetet i Linköping.