Energideklarationer lönsamma för Akademiska Hus

Akademiska Hus, Sveriges andra största fastighetsbolag, kan minska energianvändningen med ytterligare 15 procent och spara 100 miljoner kronor om året på en effektivare energianvändning. Det visar de energideklarationer av bolagets samtliga byggnader som nu slutförts.

Från och med i år kräver lagen att alla större byggnader ska vara energideklarerade. Deklarationerna ska innehålla förslag på åtgärder för energieffektivisering. Akademiska Hus, som har arbetat aktivt med energieffektiviseringar i över 15 år, har framgångsrikt genomfört deklarationsarbetet i alla sina drygt 700 byggnader. Nu är bolaget redo att gå vidare med att genomföra de åtgärder som påtalas och ta hem ytterligare energivinster. – Åtgärdsförslagen redovisas på ett strukturerat sätt i energideklarationerna och för varje hus vet vi nu vilka åtgärder som kan vidtas. Besparingspotentialen bedöms dessutom vara ännu större än vad deklarationerna visar, säger Mikael Lundström, vd och koncernchef för Akademiska Hus. Akademiska Hus tidigare arbete med energieffektivisering har resulterat i en minskning av specifika energianvändningen med 18 procent från år 2000. Energideklarationerna tillsammans med bolagets egna fördjupade kartläggning över energieffektiviserande åtgärder visar att Akademiska Hus genom olika insatser kan minska sin totala årliga energianvändning med sammanlagt 25 procent, motsvarande energianvändningen för cirka 12 000 normalvillor på 150 kvadratmeter. – För att nå dit kommer vi att följa både energideklarationernas och våra egna besparingsförslag och exempelvis se över hur vi kan förbättra värmeåtervinningen och behovsstyrningen av belysning och ventilation i våra byggnader. Åtgärderna kommer att kräva enklare justeringar såväl som större investeringar, säger Mikael Lundström. Akademiska Hus energideklarationer omfattar sammanlagt 3,6 miljoner kvadratmeter och har tagits fram av extern ackrediterad energikonsult.