Fortsatt förtroende för Akademiska Hus i Energiutvecklingsnämnden

Regeringen har beslutat om ny Energiutvecklingsnämnd, EUN, vid Energimyndigheten. Akademiska Hus tekniske direktör Tomas Hallén har fått förnyat förtroende som ledamot, i en nämnd där sju av tio ledamöter är nya.

- Som ledamot i EUN får man en ovärderlig överblick över energiområdet och i ett tidigt skede koll på tendenser, nyheter och utvecklingsmöjligheter. Det känns roligt att jag blivit omvald och jag hoppas att som ledamot kunna bidra till både ett starkt näringsliv och en bra klimatmässig hantering av energifrågorna, säger Tomas Hallén, ledamot i nämnden sedan fyra år tillbaka.

- De globala resurstillgångarna och klimatpåverkan är områden med stor aktualitet och energifrågorna har en mycket viktig del i detta. Lösningarna på problemen måste sökas via tillräcklig, kompetent och rätt riktad forskning och utveckling och här har Energimyndigheten en avgörande roll som initiativtagare, kompetent problemidentifierare och finansiär, fortsätter Hallén som under årens lopp varit verksam inom såväl privat som offentligt finansierad energirelaterad forskning och utveckling.

Energiutvecklingsnämnden arbetar med styrning av statlig energiforskning inom alla sektorer i samhället – däribland bygg- och fastighetssektorn. Uppdraget är att verka för fördjupad samverkan med näringslivet om forskning, utveckling och demonstration och att besluta om stöd till energiforskning, energiteknik och energiteknikbidrag.

Ledamöter i Energiutvecklingsnämnden fram till den 31 december 2011 är:
• Generaldirektör Tomas Kåberger, (ordförande)
• Teknisk direktör Tomas Hallén, Akademiska Hus AB
• Chef Systemutveckling Eva-Katrin Lindman, Fortum Värme
• Docent Lena Neij, Lunds universitet
• Enhetschef Helen Andréasson, Vinnova
• Civilingenjör Albin Andreasson, Södra skogsägarna
• Marknadschef Bo Normark, ABB Grid Systems
• Forsknings- och utvecklingsdirektör Hasse Johansson, Scania
• Civilingenjör Susann Persson, Jämtkraft AB
• Docent Björn Sandén, Chalmers Tekniska Högskola
• Civilingenjör Maria Sandqvist, Teknikföretagen