Hundratals studenter står startklara för Akademiska Rodden

Lördag den 9 maj tävlar hundratals studenter och universitetsanställda i Sveriges största roddtävling - Akademiska Rodden. Regiontävlingar hålls samtidigt på Fyrisån i Uppsala och på Stångån i Linköping. Det är trettonde året i rad som tävlingen arrangeras av Akademiska Hus.

Med sina 1300 deltagare från universitet och högskolor över hela landet har tävlingen nu etablerat sig som Sveriges största roddtävling, med fler deltagare än det finns aktiva tävlingsroddare i Sverige. Akademiska Rodden arrangeras av Akademiska Hus som tog traditionen till Sverige med intentionen att skapa mötesplatser även utanför campusområdena. Alla båtar ros av fyra personer, två män och två kvinnor. Tävlingssträckan är ca 300 meter och en professionell styrman hjälper besättningen att hålla takten och styra båten.

– I Linköping kör vi tävlingen för andra året i rad, berättar Malin Ingesson på Akademiska Hus Öst. Förra året fick vi kämpa för att få ihop lag, men i år har intresset varit stort och vi har uppnått max antal lag, 24 st.

I Uppsala har tävlingen funnits i tre år. – Här finns en stark roddtradition och intresset har i år varit på topp med 42 anmälda lag, berättar Pia Aronson på Akademiska Hus i Uppsala.

Linköping och Uppsala är först ut med sina regiontävlingar. I september anordnas tävlingen i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Akademiska Rodden är även en publikfest. Varje tävling kommenteras av en expertkommentator och förutom att titta på tävlingarna kan besökarna bland annat njuta av musikunderhållning, tävla i landrodd samt stilla törst och hunger.

Varmt välkomna!
Stångån, lördagen den 9 maj, kl. 10-16, start vid Drottningbron.
Fyrisån, lördagen den 9 maj, kl. 10-16, start vid St. Olofsbron.