Hus Vänern i Karlstad nominerat till Stora Samhällsbyggarpriset 2009

Akademiska Hus toppmoderna byggnad Hus Vänern vid Karlstad universitet har nominerats till Stora Samhällsbyggarpriset 2009. Juryn anser att fastigheten ”på ett banbrytande sätt stödjer ny pedagogik och fungerar som en inspirerande mötesplats, där samhälle, näringsliv och akademi samverkar”.

Hus Vänern vid Karlstad universitet invigdes hösten 2008. Byggnaden, som rymmer både utbildning och forskning, utmärks av en äggformad föreläsningssal som tycks sväva i den stora, öppna entréhallen. Rummet hyser också ett café som är beläget direkt under ”Ägget” och avslutas med en kombinerad läktare och trappa. Juryn skriver vidare i sin motivering: ”I projektet har man på ett mycket medvetet sätt förhållit sig till processen, såväl före, under som efter projektet, vilket gett hållbara, flexibla, förvaltningsanpassade lösningar med en arkitektur som stärker områdets karaktär. En engagerad och långsiktig hyresgäst har i nära samarbete med en erfaren och målmedveten byggherre skapat en effektiv byggprocess med stora kvaliteter. Samverkan med totalentreprenör och övriga aktörer i projektet har medfört att allas kompetenser nyttjats väl så att projektets ambitiösa mål kunnat uppnås med god kontroll av dess resurser.” - Vår ambition är ständigt att i nära partnerskap med våra kunder utforma nya lokaler och fastigheter efter verksamheternas behov. Nomineringen till Stora Samhällsbyggarpriset är ett bevis på att byggnadsprocessen för Hus Vänern har fungerat just så, säger Mikael Lundström, vd och koncernchef för Akademiska Hus. Stora Samhällsbyggarpriset 2009 delas ut den 6 oktober på Nationalmuseum i Stockholm. Bakom priset står Byggherrarna, Sveriges Arkitekter, STD Svensk Teknik och Design, Sveriges Byggindustrier, VVS Företagen, Elektriska Installatörsorganisationen EIO, Byggmaterialindustrierna och Betongvaruindustrin. Övriga nominerade är ABB:s provhall i Ludvika, Kiruna Kulsinterverk 4 och Ny hovrättsbyggnad i Malmö.