• Akademiska Hus/

Karlstad kommuns byggnadspris tilldelas Akademiska Hus och Karlstads universitet: Hus Vänern - Årets bygginsats i Karlstad

Karlstads byggnadsnämnd tilldelar 2008 års byggnadspris till Akademiska Hus och Karlstads universitet.

Juryns motivering lyder: En spännande byggnad som med sin placering och utformning bidrar till såväl en stadsbildsmässig helhetssyn som till att signalera innovativ ingenjörskonst i Karlstad! Satsningen förstärker ytterligare Kronoparkens kvalitet som en stadsdel med social, kulturell och intellektuell mångfald.

Priset delades ut vid en prisceremoni den 17 december. Akademiska Hus Väst regiondirektör Birgitta Hohlfält, förvaltare Stefan Elmefjäll och Karlstads universitets prorektor Thomas Blom mottog utmärkelsen.

- Det är glädjande att vi tilldelas priset och att vår satsning på att bygga ett av Sveriges mest moderna undervisningshus uppmärksammas, säger Birgitta Hohlfält efter att ha mottagit priset och hört juryns motivering.
Byggnadspriset delas ut varje år till en väl utförd om-, till- eller nybyggnad inom kommunen. Byggnaden ska ha goda arkitektoniska kvalitéer och inte minst uppvisa en stadsbildsmässig helhetssyn. Den ska också visa hur man med rimlig investering kan nå goda sociala och kulturella resultat. Priset ges ut av Karlstads kommun efter förslag från allmänheten.

Den 29 september i år invigdes Hus Vänern som ritades av arkitekt Christian Frisenstam, Nordstrand Frisenstam Rung Arkitektkontor AB.

Akademiska Hus och Karlstads universitet har tidigare, år 2002, mottagit priset för universitetsbiblioteket.