Ny styrelseordförande i Akademiska Hus

Vid Akademiska Hus årsstämma den 19 april valdes Eva-Britt Gustafsson till ny styrelseordförande. Stämman besultade även om nytt utdelningsmål baserat på bolagets resultat istället för på eget kapital.

Årets utdelning fastställdes till 1 400 miljoner kronor (660).

Eva-Britt Gustafsson valdes till ny styrelseordförande och ersätter avgående ordförande Claes Ljungh. Eva-Britt Gustafsson har närmast varit vd för kreditmarknadsbolaget Venantius AB. Hon har styrelseuppdrag för bland andra JM AB och 6:e AP-fonden.

Ingemar Ziegler, vd AB Storstockholms Lokaltrafik, valdes in som ny styrelseledamot. Han har tidigare bland annat varit vd för Locum.

Följande styrelseledamöter omvaldes av stämman: Charlotte Axelsson, Sigbritt Franke, Marianne Förander, Per Granath, Maj-Charlotte Wallin och Göran Wendel.

Stämman beslutade om förändrat utdelningsmål som innebär att utdelningen nu knyts till bolagets resultat istället för som tidigare till bolagets eget kapital. Det nya målet innebär att utdelningen ska uppgå till 50 procent av resultatet efter finansiella poster, exklusive orealiserade värdeförändringar, med avdrag för aktuell skatt. Bolagets strategi, finansiella ställning och övriga ekonomiska mål ska beaktas vid de årliga besluten om utdelningen.