Vilka blir Sveriges Bästa Studentroddare 2008? Final i Sveriges största roddtävling på lördag

Under sjutton veckor och i deltävlingar över hela landet har kampen om titeln Sveriges bästa studentroddare 2008 pågått. På lördag är det dags för stor final.

Akademiska Rodden arrangeras för elfte året i rad och har med sina 1300 deltagare från universitet och högskolor över hela landet nu etablerat sig som Sveriges största roddtävling. Riksfinalen går i Malmö på lördag, direkt efter Malmö/Lunds regiontävling.

Johan Flodin, OS-medaljör i rodd och tränare för Sveriges främsta damroddare Frida Svensson, är tävlingsledare för Akademiska Rodden:

– Akademiska Rodden har utvecklats till en tävling med fler deltagare än det finns aktiva tävlingsroddare i hela Sverige. Tävlingen är prestigefylld och det kommer att bli en tuff kamp på lördag när de bästa lagen från deltävlingarna möts.

Roddsporten har stolta akademiska traditioner och rötter i den prestigefyllda kampen mellan universiteten i Oxford och Cambridge. Fastighetsbolaget Akademiska Hus, som äger och förvaltar fastigheter för högre utbildning och forskning på 32 orter över hela landet, tog traditionen till Sverige för elva år sedan med intentionen att skapa mötesplatser även utanför Campusområdena.

– Vi arbetar för att skapa kreativa campusmiljöer som stimulerar till möten mellan olika verksamheter och människor. Under Akademiska Rodden möts städer, universitet, högskolor, anställda och studenter på olika platser i landet under fem månaders tid, säger Thomas Norell, vd för Akademiska Hus.

Finalen är nu på lördag den 20 september i Malmö kanal, vid Raoul Wallenbergs park. Första start i regiontävlingen för Lund/Malmö är kl 9:30. Riksfinalen är kl 15:50.

Deltagande lag i riksfinalen:
Ro for faen, naprapatstudenter från Naprapathögskolan i Stockholm
CTM Rowers, studenter vid Hälsouniversitetet i Linköping
Löjlu, blivande läkare från Sahlgrenska Akademin i Göteborg
Jynsen plaskar, framtida agronomer från SLU Uppsala
Laget från Malmö/Lund tas ut i regiontävlingen på lördag

För mer information kontakta:
Lisa Larsson, informatör Akademiska Hus (riksfinal)
Tfn: 0706- 16 24 18
E-post: lisa.larsson@akademiskahus.se

Mats Adolfsson, informationschef Akademiska Hus Syd (regiontävling)
Tfn: 0706- 23 13 18