Akamai Technologies expanderar sina decentraliserade molntjänster

Report this content

Akamai Technologies utökar sina molntjänster i Amsterdam, Jakarta, Los Angeles, Miami, Milano, Osaka och São Paulo. Expansionen är en viktig del i Akamais vison om moderna och decentraliserade molntjänster. Akamai förändrar hur molntjänster fungerar och ger företag över hela världen möjlighet att använda högpresterande molntjänster som drivs närmre användarna.

Amsterdam är den näst största knutpunkten för utbyte av internettrafik i världen. Nu ansluts Amsterdam som en av Akamais nya regioner för att ge kunder i nordvästra Europa tillgång till ny nivå av närmare molnuppkoppling. Akamai etablerade nyligen en cloud computing site i Stockholm. Akamai uttökar sitt molnnätverk till viktiga dataintensiva platser i Asien, Nordamerika och Latinamerika för att förbättra användarnas anslutning och upplevelse.

Akamais tillägg av São Paulo och Miami öppnar upp nya möjligheter för företag i Latinamerika. De två nya områdena gör Akamai till en stark konkurrent i en marknad som länge dominerats av de större aktörerna. Etableringen i São Paulo möjliggör snabbare och smidigare hantering av hög arbetsbelastning i en av södra halvklotets mest befolkade regioner. Att data slipper korsa kontinenter är fördelaktigt både för effektivisering av prestanda och kostnad. Etableringen i São Paulo och Miami är en del av Akamais satsning på att ta sig an utmanande marknader över hela världen och koppla dem till sitt omfattande globala nätverk.

"Behovet av att leverera en överlägsen användarupplevelse har blottlagt begränsningarna i den äldre, centraliserade molnmodellen," säger Adam Karon, operativ chef och generaldirektör för Cloud Technology Group på Akamai. "Vi tacklar denna utmaning genom att omdefiniera spelreglerna. Med Akamai Connected Cloud antar vi en utåtriktad och distribuerad strategi som bygger på vår långa erfarenhet av molnbaserad teknik och det samma nätverk som många av världens största företag har förlitat sig på i över två decennier. Vår fokus är på en framtid där skalbarheten inte bara handlar om datacentrets storlek, utan även om nätverkets omfattning."

Akamai förändrar hur organisationer närmar sig molnarkitektur och betonar en mer distribuerad och decentraliserad molndesign med låg latens och globalt skalbar design. Akamais molntjänster är ideala vid hög arbetsbelastning som driver datan nära slutanvändarna, som till exempel streaming, datorspel och e-handel.

Övriga regioner för den globala satsningen inkluderar Jakarta, för att stödja den snabbt växande digitala ekonomin i Indonesien, Los Angeles med fokus på global media och underhållning, Milano för att stödja Italiens växande molnmarknad och Osaka för att koppla Japans många digitala invånare till stomnätet.

Akamai möjliggör och skyddar livet online. Ledande företag över hela världen väljer Akamai för att bygga, leverera och skydda sina digitala upplevelser och hjälper miljarder människor leva, arbeta och spela varje dag. Akamai Connected Cloud, en enorm distribuerad edge- och molnplattform, tar apparna och gränssnitten närmare användaren och håller hoten längre bort. Läs mer om Akamais lösningar för molnbaserad databehandling, säkerhet och innehållsleverans på akamai.com och akamai.com/blog och följ Akamai Technologies på Twitter och LinkedIn.

Vid frågor, vänligen kontakta:
Felicia Lindqvist, felicia.lindqvist@strandberghaage.se, +46 73 563 21 29