Akamai utvidgar datoranvändningen i molnet

Report this content

Med det nya initiativet, som har kodnamnet Gecko, stärker Akamai sin plats som leverantör av världens mest distribuerade plattform i molnet

Akamai Technologies, molnföretaget som hanterar och skyddar din närvaro online presenterade idag sina planer på att integrera molnfunktioner i det enorma edge-nätverket. Med Gecko-initiativet (Generalized Edge Compute) tar Akamai ett steg närmare att tillhandahålla en molnplattform som levererar bättre upplevelser för företag. Detta genom att placera arbetsbelastningen närmare användarna, enheterna och datakällorna.

Akamais initiativ sker under en spännande tid inom teknikbranschen. Enligt en global studie utförd av ClearPath Strategies 2023 tror två tredjedelar av beslutsfattarna inom IT-branschen att användning av distribuerade molntjänster kommer att öka under de kommande 12 månaderna. Över en tredjedel av de svarande menar att fördelarna med distribuerade moln, inklusive möjligheten att bearbeta och analysera AI- och maskininlärningsdata snabbt och effektivt, är kritiska för deras IT-verksamhet och -strategi.

Det nya initiativet är det senaste steget i Akamais mångåriga strategi att tillhandahålla en viktig plattform inom företagsmiljöer där molnet nyttjas på flera sätt. Det är ytterligare ett steg i företagets vision om att utforma en ny typ av moln. Syftet är att uppfylla behoven hos moderna program som kräver högre prestanda, lägre latens och faktisk global skalbarhet som nuvarande molnarkitekturer inte erbjuder.

Akamai har utfört tidigare försök med Gecko hos flera av sina företagskunder. Molnföretaget förutser att kunder som arbetar med AI, spel för flera spelare, sociala medier och strömmningsmedia är de som att ha mest nytta av Gecko. Akamai tror på framtida användning inom områden som detaljhandel, hantering av spatiala data, dataanalys och IoT-miljöer för industrier och konsumenter.

Edge- och molnnätverk behandlas i regel separat. Gecko erbjuder driftsättning av allmän databehandling utöver Akamais befintliga världsomspännande edge-nätverk. Men erbjuder även möjlighet att få en konsekvent upplevelse i både moln- och edge-nätverk med hjälp av befintliga verktyg och processer med god observationsförmåga. Gecko utvidgar den tyngre, traditionella databehandlingen – som vanligtvis är begränsad till centraliserade datacenter – till utkanterna av Akamai-nätverket. På så sätt kan datoranvändningen tillämpas på hundratals tidigare svåråtkomliga platser, vilket innebär att kunderna kan placera arbetsbelastningen närmare sina användare.

Genom att tillämpa datoranvändning i molnet på platser som har varit svåråtkomliga för vanliga molnleverantörer behöver utvecklarna inte längre skilja på moln- eller edge-användning. I och med utvecklarnas ökade krav på moln- och edge-leverantörer vill Akamai göra det möjligt att förnya sig genom hela datorprocessen. Därför vill de driva fram den konvergens som krävs för att utvidga möjligheterna i molnet på ett sätt som inte var möjligt före Gecko.

”Gecko är den mest spännande molnnyheten under de tio senaste åren”, säger Tom Leighton som är medgrundare av och VD på Akamai. ”Det är nästa steg i planen för ett mer anslutet moln som skapades när vi förvärvade Linode för att få mer kostnadseffektiva, molnbaserade datorfunktioner i vår portfölj. Första steget var lanseringen av Akamai Connected Cloud och den snabba lanseringen av nya kärnregioner för databehandling världen över. Syftet med Gecko är att kombinera datorkraften i vår molnplattform med edge-nätverkens närhet och effektivitet för att ge användarna närmare arbetsbelastning än hos någon annan molnleverantör. Detta är vad vi menar med att arbeta planetariskt”.

Akamai Connected Cloud: världens mest distribuerade molnplattform

Akamais nätverk består av 4 100 närvaropunkter över hela världen, vilket gör Akamai Connected Cloud till världens mest distribuerade molnplattform. Med 25 års erfarenhet av att hantera mycket distribueringsbara, helt automatiserade, effektiva och exceptionellt tillförlitliga nätverk har Akamai fått en unik position bland världens främsta molnleverantörer. Storskaliga molntjänster baserade på en tio år gammal centraliserad molnmodell med fokus på skalbar datorkraft på bekostnad av räckvidden har dominerat marknaden. Mindre leverantörer av edge- och innehållsleveransnätverk fokuserar på skalbar räckvidd i stället för datorkraft. Genom att lägga till Linode i nätverket och utvidga till fler kärndatorregioner under det senaste året har Akamai gjort Akamai Connected Cloud till världens mest distribuerade molnplattform. Akamai förutser att förmågan att utnyttja kraften i både molnet och edge-nätverken kommer att ge en fördel då branschen ställs inför en ökande efterfrågan på bättre priser, lägre latens och mer tillförlitlig program- och datasäkerhet, byggt och distribuerat över ett bredare databehandlingsspektrum. Denna fördel, i kombination med Akamais djupgående erfarenhet av distribuerade nätverk, ger kunderna ett kraftfullare, bärbart, enklare och billigare sätt att använda molntjänster.

”Akamai håller, efter förvärvet av Linode, sitt löfte att snabbt integrera databehandling inom sina kombinerade säkerhets- och leveranstjänster”, säger Dave McCarthy som är Research Vice President Cloud and Edge Services hos IDC. ”Deras arbete med Gecko är ett exempel på den mer distribuerade molnhanteringen som vi är på väg mot, där databehandling och närhet till edge-data krävs”.

Akamais Gecko-plan: Placera på svåråtkomliga platser

Akamai lanserar en snabb men pragmatisk plan för Gecko. I den första fasen, som presenterades idag, strävar Akamai efter att bädda in databehandling med stöd för virtuella maskiner i 100 städer i slutet av året. Akamai har under 2024 redan distribuerat nya Gecko-utformade regioner i Hongkong, Kuala Lumpur (Malaysia) Querétaro, (Mexiko) och i Johannesburg (Sydafrika) samt i städer utan koncentrerad närvaro av storskaliga molntjänster, inklusive Bogotá, (Colombia) Denver (USA), Houston (USA) Hamburg (Tyskland) och Marseille (Frankrike). Distributionen av en tionde Gecko-region i Santiago (Chile) är planerad till slutet av första kvartalet. Utöver dessa 10 nya Gecko-platser och de befintliga 25 kärnregionerna för databehandling har Akamai för avsikt att lägga till hundratals städer till sitt globala molnnätverk under de kommande åren.

I den andra fasen av Gecko, som förväntas starta senare i år, planerar företaget att lägga till behållare. I den tredje Gecko-fasen ska Akamai lägga till automatiserad styrning av arbetsbelastning för att underlätta för utvecklare vid programutveckling på hundratals distribuerade platser, med slutmålet att skapa en konsekvent användarupplevelse mellan varje kärnregion för databehandling och edge-nätverket.

Akamai möjliggör och skyddar livet online. Ledande företag över hela världen väljer Akamai för att bygga, leverera och skydda sina digitala upplevelser, och hjälper miljarder människor att leva, arbeta och spela varje dag. Akamai Connected Cloud, en storskaligt distribuerad edge- och molnplattform, tar appar och gränssnitt närmare användarna och håller hoten längre bort. Läs mer om Akamais lösningar för molnbaserad databehandling, säkerhet och innehållsleverans på akamai.com och akamai.com/blog, och följ Akamai Technologies på X (tidigare Twitter) och LinkedIn.

Akamais uttalande enligt Private Securities Litigation Reform Act
Den här utgåvan innehåller uttalanden som inte omfattas av historiska fakta och är framåtblickande uttalanden i syfte att utföra säkra hamnbestämmelser enligt Private Securities Litigation Reform Act från 1995, inklusive men inte begränsat till, uttalanden om förväntade framtida prestationer, förväntningar, planer och potentiella kunder hos Akamai. Faktiska resultat kan skilja sig väsentligt från de som anges i dessa framåtblickande uttalanden beroende på olika viktiga faktorer, inklusive men inte begränsat till, investeringar i misslyckade innovationer för att skapa lösningar som accepteras på marknaden. oförmåga att öka våra intäkter till samma pris som tidigare och förhindra att våra utgifter blir högre än intäkterna, konkurrenseffekter, inklusive prissättningstryck och förändrade affärsmodeller; påverkan av makroekonomiska trender som ekonomisk osäkerhet, orolig finansbransch, inflationseffekter, stigande och fluktuerande räntor, fluktuerande utländska valutakurser, svängningar på värdepappersmarknaden och variationer i penningflödet, villkor och osäkerhet inom den geopolitiska miljön, inklusive sanktioner och störningar som orsakas av det pågående kriget i Ukraina sant kriget mellan Israel och Hamas, leveranskedjans och logistikkostnader, restriktioner, ändringar eller störningar, defekter hos eller störningar i våra produkter eller IT-system som cyberattacker, dataintrång eller skadlig programvara, underlåtenhet att se förväntade fördelar med något av våra förvärv eller omorganisationer, förändringar av ekonomiska, politiska och regleringsvillkor inom USA och internationellt, vår förmåga att locka och behålla värdefull personal, fördröjning inom utveckling eller oförmåga att utveckla nya serviceerbjudanden eller -funktioner, och om sådana tjänster och funktioner inte har utvecklats, avsaknad av marknadsgodkännande för dessa tjänster och funktioner eller att dessa lösningar inte fungerar som förväntat och andra faktorer som diskuteras i vår årsredovisning på formulär 10-K, i kvartalsrapporter för formulär 10-Q och i andra SEC-registrerade dokument.

Uttalandena i detta pressmeddelande representerar dessutom Akamais förväntningar och övertygelser fr.o.m. det datum då det släpptes. Akamai förutser att dessa förväntningar och övertygelser kan komma att förändras på grund av efterföljande händelser och utvecklingar. Även om Akamai har möjlighet att uppdatera dessa framåtblickande uttalanden längre fram avsäger företaget sig alla specifika skyldigheter att göra det. De här framåtblickande uttalandena representerar inte Akamais förväntningar eller övertygelser efter det datum då pressmeddelandet släpptes.

Bildtext: Akamais molnregioner i världen. Stockholm är sedan 2023 en av Akamais så kallade Core Compute Regions.

Vid frågor, vänligen kontakta:
Mike Maney, Akamai Media Relations, mmaney@akamai.com, +1 215.589.5443
Sten Haage, sten@strandberghaage.se, +4670 995 52 75