• Akamai/

Ökade kostnader och tittarförväntningar viktigt när medie- och underhållningsbolag uppnår molnflexibilitet

Report this content

Enligt en studie som har beställts av Akamai är datavolym och kundupplevelse några av de faktorer som påverkar överväganden gällande molnbaserad databehandling.

Akamai Technologies publicerade i dag en ny studie, där man har undersökt trenderna för medie- och underhållningsbranschens användning av molnteknik. Studien som genomförts av Forrester Consulting, innefattar svar från 225 personer som arbetar med beslutsfattande inom molntjänster på medie- och underhållningsföretag över hela världen. Studien visar bland annat att 73 % av medie- och underhållningsföretagen överväger att lämna stora, äldre molnleverantörer till förmån för mer portabla molnbaserade lösningar på grund av ökade kostnader.

Medie- och underhållningsföretag började använda molnet tidigt och 92 % av deltagarna svarade att de antingen har använt molnbaserad teknik på ett ”framgångsrikt” eller ”mycket framgångsrikt” sätt. 77 % svarade att deras molnresa går snabbare än förväntat. Den här ökningen beror på stora kundförväntningar och 76 % av de svarande sa att användarna förväntar sig 100 % tillgänglighet, ingen buffring och inga uppspelningsfel.

Om vi blickar framåt framhäver studien oron kring den befintliga molninfrastrukturen för att framtidssäkra tillväxten för medie- och underhållningsbranschen. ”Medie- och underhållningsföretag omvärderar sina molnleverantörsrelationer och söker efter betrodda partner för att möta de största utmaningarna och snabba upp innehållsproduktionen” visar Forrester-studien.

Företagskostnader och datatillväxt är viktiga faktorer för medie- och underhållningsbranschen

Ökade kostnader har betydande inverkan på molnstrategin för medie- och underhållningsföretag. Bland de svarande överväger 73 % att lämna traditionella molnleverantörer på grund av ökade kostnader. Samtidigt säger 63 % att kostnaderna är svåra för deras företag att hantera på lång sikt.

Den ökande datavolymen framhävs i studien som något som komplicerar möjligheten att börja använda molninfrastrukturer i större utsträckning. 36 % av de svarande räknar med en mer än 50-procentig ökning av datavolymen under de kommande tre åren och 68 % är överens om att datavolymen komplicerar infrastrukturanvändningen.

”Molnleverantörer måste utvecklas för att uppfylla medie- och underhållningskundernas datakrav. Eftersom många överväger att ändra sina molnleverantörer söker de efter partners som dels kan hjälpa dem i dag, dels hjälpa dem med deras kostnads-, dataleverans- och värdbehov.”, visar Forrester-studien.

Huvudanvändningsfall för molnanvändning

Lagring är det vanligaste streaminganvändningsfallet för molntjänster enligt nästan 60 % av de svarande. Nästan hälften av de företag som deltog i studien använder även molnet för viktiga funktioner som innehållsskydd (digitala rättigheter/vattenstämplar), fakturerings- och prenumerationshantering samt prestandaanalys.

”Den här studien visar att de arbetsbelastningarna medie- och underhållningsföretag använder molntjänster och -infrastrukturer för i dag, är dynamiska. Dessutom visar studien att ett imponerande antal av de här företagen – hälften eller mer – använder molnet för några av sina mest kritiska funktioner. I takt med att mer och mer innehåll blir tillgängligt för konsumenter direkt via internet måste medie- och underhållningsföretag lagra och skydda innehållet i ett moln som kan anpassas efter deras föränderliga behov”, säger Todd Loewenstein, senior chef för mediemarknadsföring på Akamai.

Konkurrensfördel

För medie- och underhållningstjänster i allmänhet, och videostreamingtjänster i synnerhet, vill företag att molnleverantörer ska hjälpa dem att förbättra kundupplevelsen och behålla en konkurrensfördel. Enligt 60 % av deltagarna i studien har kundupplevelsen förbättrats ,eller förväntas förbättras, tack vare molninvesteringar. 59 % har förverkligat eller förväntar sig att generera och få tillgång till realtidsinformation.

”Studien hjälper till med att kvantifiera vad våra kunder och potentiella kunder säger om den aktuella statusen för deras molnresa. De har stor press på sig att leverera enastående kundupplevelser samtidigt som de har kraftigt begränsade budgetar”, fortsätter Todd Loewenstein.

”Även om utmaningarna är särskilt tydliga inom medie- och underhållningsbranschen har företag i andra branscher samma problem. Det är en av anledningarna till varför Akamai använder en helt annan metod för molnbaserad databehandling. Genom lanseringen av Akamai Connected Cloud tidigare i år, har vi utformat molntjänster som kan hjälpa företag att bryta sig loss från traditionella centraliserade moln och börja bygga vidare på en modernare, mer distribuerad design, vilket ger ny flexibilitet och kostnadsbesparingar”, avslutar Todd Loewenstein.

För mer information, vänligen kontakta:

Chris Nicholson

Akamai Media Relations

+1.508.517.3703

cnichols@akamai.com

Tom Barth

Akamai Investor Relations

+1.617.274.7130

tbarth@akamai.com

Metod

Forresters globala studie utfördes bland 225 IT-beslutsfattare på medie- och underhållningsföretag över hela världen i juni 2023. Studien bestod av frågor om hur företagen ser på och hanterar sina molnstrategier.

Akamai möjliggör och skyddar livet online. Ledande företag över hela världen väljer Akamai för att bygga, leverera och skydda sina digitala upplevelser och hjälper miljarder människor leva, arbeta och spela varje dag. Akamai Connected Cloud, en enorm distribuerad edge- och molnplattform, tar apparna och gränssnitten närmare användaren och håller hoten längre bort. Läs mer om Akamais lösningar för molnbaserad databehandling, säkerhet och innehållsleverans på akamai.com och akamai.com/blog och följ Akamai Technologies på Twitter och LinkedIn.