Akelius säljer bostadsfastigheter i Husby för 400 Mkr

Report this content

Akelius säljer bostadsfastigheter i Husby för 400 Mkr Pressmeddelande Akelius Fastigheter AB säljer sitt bostadsbestånd i Husby för 400 Mkr till Wallenstam. Fastighetsbeståndet omfattar 950 lägenheter med en uthyrbar area om 63 400 kvm. Samtidigt förvärvar Akelius Fastigheter fyra kommersiella fastigheter belägna i Göteborg för 120 Mkr av Wallenstam. Den dominerande fastigheten som ligger på Vassgatan 3 är på 14 171 kvm och är uthyrd till Göteborgs Energi och Falck Security. Övriga tre fastigheter är industrifastigheter belägna på Hisingen. Både Wallenstam och Akelius äger bostadsfastigheter i Husby. Tack vare den här transaktionen tar en fastighetsägare ett större ansvar i Husby, vilket är bra för hyresgästerna och områdets utveckling. Catella Corporate Finance har varit rådgivare till Akelius. För ytterligare information kontakta: Jan- Erik Höjvall, Koncernchef, VD Akelius Fastigheter AB, 08-566 130 41, 070-553 80 04 Akelius Fastigheter AB är Sveriges största privata bostadsbolag. Akelius förvaltar 25 000 lägenheter i södra och mellersta Sverige. Akelius ska vara en bra hyresvärd med omtanke om sina hyresgäster. Akelius förvaltar ett fastighetsbestånd på lång sikt med trygg avkastning. Akelius satsar på bostäder i tillväxtregioner för att garantera en trygg avkastning. Akeliusgruppen består av tre delar; - Fastigheter, Sveriges största privata bostadsbolag, - Finans, utländskt försäkringsbolag, obligationer - Kunder, 130 000 kunder ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/25/20040825BIT21700/wkr0002.pdf