Akelius föreslår extra utdelning

Aktieägarna i Akelius Residential Property AB kommer att kallas till extra bolagsstämma, 2023-12-20.

En utdelning på stamaktier av serie A kommer att föreslås på 0,225 euro per aktie.
Ingen utdelning föreslås på stamaktier av serie D.

Om föreslaget antas kommer en total utdelning på stamaktier av serie A att utbetalas med 1 314 miljoner euro.

Följaktligen kommer Akelius likviditet att minska, motsvarande den utbetalade utdelningen.

Vid utgången av det tredje kvartalet var Akelius likviditet 2 371 miljoner euro.

garanti från ägare
Akelius Apartments Limited, som äger 85 procent av stamaktierna i Akelius Residential Property AB, har ställt ut en finansiell garanti till Akelius Residential Property AB.

Akelius Apartments Limited åtar sig, att på omedelbar begäran av Akelius Residential Property AB, tillhandahålla den likviditet som motsvarar Akelius Residential Property ABs avtalsenliga och rättsliga förpliktelser till att återbetala alla sina lån, obligationer eller andra räntebärande skulder enligt respektive villkor, inklusive kapitalbelopp och upplupen ränta på dessa.

Betalningar som Akelius Apartments Limited gör till Akelius Residential Property AB, i enlighet med ovan, skall göras i form av ovillkorade aktieägartillskott utom och i den mån parterna kommer överens om annat.

Garantin träder i kraft under förutsättning att beslut om utdelning fattas av bolagstämman, 2023-12-20.

Garantin är oåterkallelig.

efterlever lånevillkor
Efter utdelningen kommer Akelius fortfarande att uppfylla alla sina lånerelaterade villkor.

belåningsgrad 45 procent
avvikelse från finanspolicy

Akelius finanspolicy stipulerar att bolagets belåningsgrad skall vara under 35 procent.

Vid utgången av det tredje kvartalet var belåningsgraden 21 procent.

Som en följd av den föreslagna utdelningen kommer Akelius att avvika från sin finanspolicy, sett till belåningsgrad.

Vid utgången av 2023 uppskattar Akelius belåningsgraden till närmare 45 procent.

Styrelsen har godkänt den avvikelse som kan uppkomma som en konsekvens av den föreslagna utdelningen.

Akelius kommer fortsättningsvis att uppfylla samtliga lånerelaterade villkor.

CEO, Ralf Spann

- Med garanti från ägaren har Akelius fortsatt en mycket stark finansiell position.

Berlin, 2023-11-27

Ralf Spann
+49 173 643 65 90
ralf.spann@akelius.de

Denna information är sådan information som Akelius Residential Property AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 november 2023 kl. 11.00 CET.

Akelius Residential Property ABs (publ) D-aktie är noterad på marknadsplatsen Nasdaq First North Growth Market Stockholm.

Avanza Bank är bolagets certifierade rådgivare, ca@avanza.se, +46-8-409 421 20.