Akelius Residential AB (publ) - 12 000 investerar i Akelius preferensaktie

EJ FÖR DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, USA ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTIONEN AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA REGISTRERING ELLER ANNAN ÅTGÄRD.

Akelius emitterar 3 400 000 preferensaktier för totalt 1 020 mkr. Den 5 juni 2014 förväntas preferensaktierna att noteras på Nasdaq OMX First North.

Erbjudandet övertecknades ett flertal gånger. Majoriteten av aktierna förvärvas av ett stort antal professionella institutioner. Resterande del av aktierna köps av 12 000 privatpersoner. Styrelsen har beslutat genomföra nyemissionen med av stämman erhållet emissionsbemyndigande. Extra bolagsstämma i Akelius har beslutat om utdelning på preferensaktierna med de avstämningsdagar som följer av bolagsordningen, dvs. 5 augusti 2014, 5 november 2014 och 5 februari 2015.

VD Pål Ahlsén: Efterfrågan på bostäder i storstäder är enorm. Istället för vakansrisk karaktäriseras bostäder i storstäder av stor hyrespotential. Det har uppenbarligen tilltalat många investerare.

Danderyd, 26 maj 2014

Pål Ahlsén, VD och Koncernchef