Akelius Residential AB (publ) - Akelius erbjudande att teckna preferensaktier

Report this content

EJ FÖR DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, USA ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTIONEN AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA REGISTRERING ELLER ANNAN ÅTGÄRD.

Akelius har beslutat att erbjuda allmänheten i Sverige och institutionella investerare att teckna preferensaktier i Akelius till en volym om 510 mkr. Akelius har möjlighet att utöka erbjudandet till en total volym om 1 020 mkr.

Erbjudandet sker till en teckningskurs om 300 kronor per preferensaktie. Varje preferensaktie ger en utdelning om 20 kr per år, där 5 kr utbetalas varje kvartal. Årlig effektiv årsavkastning givet denna teckningskurs är 6,8 procent.

Anmälan om teckning av preferensaktier ska ske under perioden 13 maj till 22 maj 2014 för allmänheten och 13 maj till 23 maj 2014 för institutionella investerare. Preliminärt datum för offentliggörande av utfall är 26 maj och preliminär likviddag 30 maj. Beräknad första dag för handel på NASDAQ OMX First North är 5 juni.

Extra bolagsstämma i Akelius har idag beslutat om ändring av bolagsordningen för införande av preferensaktier och bemyndigat styrelsen att besluta om nyemission av preferensaktier. Erbjudandet är bland annat villkorat av att inga händelser inträffar som har så väsentligt negativ inverkan på bolaget att det är olämpligt att genomföra emissionen eller att andra omständigheter gör det olämpligt att genomföra emissionen.

Prospektet finns tillgängligt på:

Akelius hemsida www.akelius.se/web/prospekt.asp

Swedbanks hemsida www.swedbank.se/prospekt

Danske Banks hemsida www.danskebank.se/prospekt

Swedbank är Lead Manager och Joint Bookrunner, Danske Bank Joint Bookrunner och Avanza Retail Distributer för erbjudandet. Gernandt & Danielsson är legal rådgivare.

Danderyd, den 12 maj 2014

Pål Ahlsén, VD och Koncernchef