Akelius tillförs två miljarder eget kapital

Report this content

EJ FÖR DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL AUSTRALIEN, CYPERN, HONG KONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SCHWEIZ, STORBRITANNIEN, SYDAFRIKA, USA ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTIONEN AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG.

Akelius har genomfört en nyemission om 6 060 606 preferensaktier till en kurs om 330 kronor per preferensaktie, vilket tillför bolaget 2 000 miljoner kronor före emissionskostnader.

Emissionen riktades till institutionella investerare samt kunder inom bankernas private banking enheter. 37 procent av de nya preferensaktierna förvärvades av internationella investerare.

Danske Bank och Swedbank har tillsammans med advokatfirman Gernandt & Danielsson varit rådgivare till bolaget.

Pål Ahlsén, VD: Det är glädjande att så många vill investera i bostäder i storstäder. Vi kommer använda likviden till att skapa ett bättre boende för nuvarande och blivande hyresgäster.

Danderyd den 24 april 2015

Akelius Residential Property AB (publ)

För vidare information kontakta:

076-807 9702

Akelius Residential Property ABs preferensaktie är noterad på marknadsplatsen Nasdaq First North. Avanza Bank är bolagets Certified Advisor.

Viktig information
Distribution av detta pressmeddelande kan enligt lag vara föremål för restriktioner i vissa jurisdiktioner och personer som kommer i besittning av detta pressmeddelande eller annan information som omnämns häri bör informera sig om förekomsten av, samt iaktta, sådana restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om att sälja aktier eller en uppmaning om att köpa aktier. Detta pressmeddelande utgör inte ett prospekt enligt prospektdirektivet 2003/71/EG.