beslut vid extra bolagsstämma 2021

Vid dagens extra bolagsstämma i Akelius Residential Property AB har beslut fattats om bland annat extrautdelning på stamaktier av serie A och bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om nyemission av stamaktier av serie A.

Stämman beslutade således

att i enlighet med styrelsens förslag lämna extrautdelning med ett belopp om 0,26 euro per stamaktie av serie A. Extrautdelning på stamaktierna av serie A ska betalas med ett belopp om sammanlagt 829 870 376 euro.
Ingen extrautdelning ska lämnas på stamaktier av serie D.

att i enlighet med styrelsens förslag bemyndiga styrelsen att fastställa avstämningsdag samt betalningsdag för utdelning på stamaktierna av serie A.

att i enlighet med styrelsens förslag befullmäktiga styrelsen och VDn att genomföra sådana mindre ändringar i detta beslut som kan komma att krävas i samband med registreringen härav.

att i enlighet med styrelsens förslag bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen före årsstämman 2022, utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av sammanlagt högst 400 000 000 stamaktier av serie A, varefter det sammanlagda antalet aktier i bolaget kan komma att uppgå till högst 3 811 809 140.

Stockholm 2021-12-02

Styrelsen

Akelius Residential Property ABs (publ) D-aktie är noterad på marknadsplatsen Nasdaq First North Growth Market Stockholm.
Avanza Bank är bolagets certifierade rådgivare, ca@avanza.se,
+46-8-409 421 20.

beslut vid extra bolagsstämma 2021