• AkkaFRAKT/

Malmöföretag först i Sverige med internationell certifiering – Rigorösa rutiner ska förhindra spridning av galna kosjukan

Report this content

AkkaFRAKT har som första svenska transportföretag fått certifieringen GMP+. Certifieringen har sin grund i de första rymdfärderna och i spridningen av galna kosjukan under 1990-talet. Certifieringen innebär att AkkaFRAKT kan och numera transporterar foderråvaror till Danmark. Motsvarande certifiering för inrikes transporter av foderråvaror finns inte.

Idag krävs inte någon certifiering för att transportera foderråvaror inom Sverige. Men för att transportera över landsgränserna i Europa, måste transportören vara GMP+-certifierad. Certifieringen utförs av Intertek Deutschland GmbH. Certifieringen innebär mycket strikta rutiner för rengöring av lastutrymmen i syfte att förhindra spridning av sjukdomar till djur och i slutändan till människor. Framför allt ville man förhindra spridningen av galna kosjukan. GMP är en förkortning av Good Manufacturing Practice. Tillägget + betyder att HAACP ligger till grund för certifieringen och är en förkortning av Hazard Analysis Critical Control Point. HAACP tillkom i samband med de första månfärderna och innebar att man mycket noggrant analyserade den mat som skickades med astronauterna, samt hur maten transporterades och hanterades, från ursprungskällan tills det att maten fördes ombord på månraketen. Man analyserade helt enkelt kritiska punkter som var förknippade med risker och denna metodik resulterade i HACCP. AkkaFRAKT transporterar numera foderråvaror åt Yara Phosphates OY, vilka är ett av världens största företag inom foderbranschen. - AkkaFRAKT har som mål att ligga i framkant när det gäller kvalitets- och miljöfrågor inom transportsektorn. Därför är denna certifiering viktig och uppdraget att transportera foderråvaror för Yara ett bevis på vårt målmedvetna arbete, säger Jan Isaksson, marknadschef AkkaFRAKT.