Äkta vara får ny stark styrelse

Idag har konsumentföreningen Äkta vara haft föreningsstämma, den första som en öppen medlemsförening. Styrelsen har fått rejäl förstärkning med flera nya och engagerade krafter.
Nya i styrelsen är:
Kicki Theander, grundare och före detta vd för Middagsfrid, en matkassetjänst som uppmuntrar och underlättar matlagning från grunden – utan tillsatser och med bra råvaror. Förutom att Kicki är en driven entreprenör är hon också en ivrig opinionsbildare och lägger ner mycket energi på att påverka livsmedelsbranschen.
Peter Streijffert, journalist, kock, författare och föreläsare, med stort engagemang för matlagning från grunden. Mest känd är han för sin uppmärksammade Matlagningsduell med Findus. Han håller välbesökta kurser i matlagning och vinmatchning.
Agneta Röös har tidigare jobbat inom näringslivet, bland annat som bankdirektör inom Handelsbanken. I sin vardag är hon mycket engagerad i frågor som rör äkta varor och ekologi.
Malin Söderkvist är utbildad marknadsförare och arbetar inom LRF Media. Hon blev tidigt medlem i Äkta vara och har särskilt engagerat sig i medlemsfrågor.
Vidare består styrelsen av:
Björn Bernhardson är ordförande i föreningen och en av Äkta varas grundare. Förutom sitt arbete inom Äkta vara, är han systemarkitekt hos CDC Software.
Eva Bernhardson är en av Äkta varas grundare och har ett förflutet som förskollärare och har studerat friskvård. Är också ekonom och har under många år arbetat på SAS. Ansvarar nu för ekonomi och administration i föreningen.
Anna Karin Strand Nilsson är även hon en av Äkta varas grundare och redaktör för sajten. Hon är journalist och har bland annat arbetat på Svenska Dagbladet. Är dessutom legitimerad sjuksköterska.

– Med den nya utvidgade styrelsen blir Äkta vara en stark pådrivare för bättre matkvalité, en konsumentförening att räkna med, kommenterar ordförande Björn Bernhardson.

Bildtext: Konsumentföreningen Äkta varas nya styrelse från vänster: Agneta Röös, Anna Karin Strand Nilsson, Peter Streijffert, Kicki Theander, Malin Söderkvist, Eva Bernhardson och Björn Bernhardson.

Mer info om Kicki Theander www.middagsfrid.se

Mer info om Peter Streijffert www.matduell.se