AVSKALAT – en banbrytande naturvins- och ciderfestival

Report this content

Vin utan en massa tillsatser och cider som inte är alkoläsk, finns det? Ja, på festivalen AVSKALAT som arrangeras för första gången den 5 oktober!

Naturvin och hantverksmässigt framställd cider har hittills varit en angelägenhet för en begränsad krets av särskilt initierade. Men intresset sprider sig snabbt. Därför bjuder vi in till AVSKALAT – en banbrytande festival med ärliga drycker. Medverkar gör bland annat Mats-Eric Nilsson, aktuell med boken Château vadå, om fusket i den konventionella vinindustrin.

På plats kommer Sveriges ledande importörer och tillverkare av naturvin och hantverkscider att finnas. Plus den välkände kocken Paul Svensson som serverar återvunna rätter inom sitt antisvinn-koncept ReTaste, samt kocken och krögaren KC Wallberg från Gubbhyllan.

Dessutom presenterar författaren Mats-Eric Nilsson (”Den hemlige kocken”) sin sprillans nya bok Château vadå, som avslöjar fusket i den konventionella vinindustrin – och tipsar om hur man hittar de goda alternativen. På scenen kommer han också föra ett samtal med kocken och restaurangägaren Niklas Ekstedt (endast tidiga passet).

Vad är naturvin?
Den viktigaste skillnaden mot både konventionella och ekologiska viner är att vinet dels är spontanjäst och dels att inga av vinindutrins alla tillsatser har använts, bortsett från en liten mängd sulfit i vissa viner. Läs mer här: https://www.naturvinsguiden.org/om-naturvin/#3

Vad är hantvekscider?
Det är cider som i princip uteslutande är gjord på äppelmust (eller päron), som har fått jäsa. Som en jämförelse innehåller nästan all "cider" som säljs på Systembolaget endast 15 procent äppelmust. Resten är vatten, socker, tillsatser och aromämnen, dvs samma ingredienser som i läsk.

Mer information och biljetter finns på avskalat.nu

Björn Bernhardson
Verksamhetsledare, Äkta vara
bjorn@aktavara.org

Om festivalen
AVSKALAT startades av Äkta vara, Naturvinsguiden, Riktig Cider, Pomologik och TM Kvalitetsviner.