Gourmetbluffen på McDonald's

McDonald's kallar den för en "gourmetburgare". Innehållet består dock av bland annat nio olika E-nummer.

En "gourmethamburgare" med "ingredienser av högsta kvalitet". Så låter det i pressmeddelandet när den amerikanska hamburgerjätten själva beskriver hamburgaren som i igår lanserades i Sverige.

De visar sig dock leverera tunt när Äkta vara tittar närmare på innehållet. Ingredienserna utgörs nämligen av ungefär samma blandning av tillsatser som används i resten av företagets meny. Totalt har de i denna burgare använt hela nio stycken olika ämnen.Jämfört med företagets vanliga burgare så är det en eller ett par tillsatser färre, men istället fejkar man färg och konsistens på andra sätt.

Om man till exempel jämför Maestro Classics bröd med det som används till Big Mac, så finner man att de i fabriken dels har bestrött det med både vallmofrön och sesamfrön istället för bara det senare och dels bytt ut rapsoljan mot koncentrerat smör. Tanken är att få brödet att likna de briocher, bakade med ägg och smör, som de hippa hamburgerrestaurangerna använder. Men man gör de dock inte på riktigt. Ägget är utbytt mot gulfärgande äggula och fettbindande ärtprotein och smörsmaken har förstärkts med smörarom. Dessutom innehåller det nya brödet även samma mjölbehandlingsmedel och emulgeringsmedel som i det till signaturburgaren.

I den nya senapssåsen har man, i en ansträngning att städa bort just E-nummer, använt så kallade växtfärgskoncentrat, som konstigt nog inte räknas som tillsatser. Den innehåller dock både kemiskt modifierad majsstärkelse, förtjockningsmedel E415 och konserveringsmedel E202.

Inte heller baconen får en att tänka på vare sig gourmet eller kvalitet. Den innehåller nämligen fyra tillsatser och är smaksatt med både rökarom och vanligt syntetiskt aromämne.

På den positiva sidan finns dock osten. I vanliga fall använder företaget så kallad smältost, med 51 procent ost och tyvärr en hel del annat. Men i Maestro Classic har man använt en cheddarost, som i alla fall enligt hemsidan, endast innehåller: mjölk, salt, syrningskultur och ystenzym.

För att ytterligare förstärka intrycket av att företaget verkligen ska bli en gourmetrestaurang kommer den nya hamburgaren att kunna serveras som en del av en tvårättersmeny, direkt vid bordet som dessutom kan reserveras i förväg. Detta är förstås bara ett marknadsföringstrick som bara gäller på några få restauranger under en dryg veckas tid.

INGREDIENSER: Maestro Classic

• Rödlök: färsk rödlök.
  • Butter glaze: vatten, smörfett (18%), ättiksprit, socker, naturlig arom (innehåller mjölk), modifierad majsstärkelse, salt, kryddor, förtjockningsmedel (xantangummi E415), konserveringsmedel (kaliumsorbat E202).
  • Hamburgare: 100% nötkött.
  • Kryddblandning: salt, svartpeppar, naturlig arom (svartpepparextrakt).
  • Wild Mustard-sås: vatten, rapsolja, glukossirap, ättika, senapsfrö (5,0%), modifierad majsstärkelse, äggula, salt, vitvinsvinäger, kryddor (innehåller selleri), karamelliserad sockersirap, kryddextrakt, växtfärgskoncentrat (safflor, citron), förtjockningsmedel (xantangummi E415), konserveringsmedel (kaliumsorbat E202).
  • Ketchup: tomatpuré (184 g tomater per 100 g ketchup), socker, vinäger, salt, kryddblandning (innehåller nejlika, kanel, kryddpeppar och lökextrakt).
  • Sallat: grön batavia.
  • Bröd: vetemjöl, vatten, socker, koncentrerat smör (innehåller mjölk), vetegluten, jäst, sesamfrön (1,2%), vallmo (1,2%), salt, emulgeringsmedel (mono- och diglyceriders mono- och diacetylvinsyraestrar E472e), naturlig smörarom (innehåller mjölk), ärtprotein, rismjöl, glukossirap, gurkmeja, mjölbehandlingsmedel (askorbinsyra E300).
  • Bacon: sidfläsk, salt, surhetsreglerande medel (kaliumlaktat E326), glukossirap, rökarom, arom, antioxidationsmedel (natriumaskorbat E301), stabiliseringsmedel (difosfater E450), konserveringsmedel (natriumnitrit E250).
  • Cheddarost: mjölk, salt, syrningskultur, ystenzym.

Taggar: