Här är finalisterna till Årets matbluff 2021!

Report this content

Företag som använder sig av greenwashing för att sälja sina produkter samsas med klassiska matbluffar som luras med ingredienser. Det här är årets sex finalister till antipriset Årets matbluff 2021.

Nu är det dags att utse förra årets värsta matbluff. Och precis som tidigare år så råder det ingen brist på bluffar. Antalet nomineringar till Äkta varas antipris fortsätter att öka och under 2021 fick vi totalt in 186 stycken. Nytt rekord!

– En ny trend vi sett är att vi fått in fler nomineringar av produkter som marknadsförs med hjälp av miljö- eller hållbarhetsargument, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara.

Med hjälp av en kunnig jury har sex finalister valts ut. Nu är det upp till allmänheten att rösta fram ”vinnaren” av den föga prestigefulla utmärkelsen. Röstningen startar kl 14:00, måndag 17 januari på Äkta varas hemsida.

Vad är egentligen en matbluff?

– En matbluff är en produkt som lurar konsumenten att tro något som inte stämmer om den. Ett exempel är när produkten skyltar med ingredienser som inte ens finns med i ingrediensförteckningen. En annan kan vara att konsumenten luras tro att produkten har en annan härkomst än vad egentligen har. Ofta är bluffarna inga misstag, utan företagen är väl medvetna om hur de vilseleder oss konsumenter, säger Björn Bernhardson.

FAKTA: Årets matbluff

• Årets matbluff är ett antipris som delas ut av konsumentföreningen Äkta vara. I år för sjunde gången.
  • Allmänheten har kunnat nominera bluffiga produkter under hela året.
  • Med hjälp av en jury har sex finalister valts ut.
  • Allmänhetens omröstning sker på aktavara.org och pågår från den 17 januari kl 14:00 till och med den 24 januari.
  • ”Vinnaren” av antipriset avslöjas den 26 januari.

Finalister

• Abbas Ekspånsrökta blåmusslor
    Motivering:
    Abbas Ekspånsrökta blåmusslor säljs i en förpackning som av allt att döma föreställer svensk västkust. Sjöbodar i skärgårdslandskap i blått ger känslan av att musslorna är svenska, men i själva verket är de odlade i Chile. Dessutom färdas de sedan till Korea för beredning och förpackning.
    Ingredienser: Rökta blåmusslor utan skal, solrosolja. Ursprungsland: Chile. Packade i Korea.

• Arla Ekologisk mjölk
    Motivering: Framsidan på Arlas ekologiska mjölk pryds av en tjusig logga som lyder: "Netto noll klimatavtryck", vilket kan leda konsumenterna att tro att mjölken inte har någon klimatpåverkan. Det finns inga ingrepp man kan göra i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken klimatneutral. Arla hävdar att deras insatser för att binda och/eller motverka utsläpp av koldioxid gör att de likväl kan använda sig av uttrycket Netto noll klimatavtryck på sina ekologiska produkter, så som mjölk, fil och grädde. Konsumentombudsmannen (KO) tycker annorlunda och har nu stämt Arla inför Patent- och marknadsdomstolen.
    Ingredienser: Mjölk.

• Gilles Finskorpor Mandel
    Motivering:
    innehåller över 15 olika ingredienser men inte ett spår av mandel. Eller jo, efter ingredienslistan står: "Kan innehålla spår av mandel". Trots det är ordet mandel det mest framträdande på förpackningens framsida.

Ingredienser: Vetemjöl (ursprung: EU), margarin (vegetabiliska fetter och oljor (palm*, shea, raps, kokos), vatten, salt, emulgeringsmedel: mono-och diglycerider av vegetabiliska fettsyror; naturlig arom, antioxidant: citronsyra), socker, Äggpulver, bakpulver: natriumkarbonater, difosfater, majsstärkelse, ammoniumkarbonater; arom. Kan innehålla spår av mandel.

• HealthyCo Mayo Chipotle & Lime
    Motivering:
    Med hjälp av ett känt ansikte (Tina Nordström i en tröja med texten "choose wisely") marknadsförs en produkt som tydligt stoltserar med sitt innehåll av chipotle och lime. Men läser man ingredienslistan på HealthyCo Chipotle and Lime Mayo innehåller den varken lime eller chipotle. Istället hittar vi rökt paprika, chilipulver, rökarom och citronjuicekoncentrat. Ställer Tina fram denna på sitt eget matbord?
    Rapsolja (59%), vatten, äggula*, ättika, salt, rökt paprika 0,8%), söt chili, torkad lök, stabiliseringsmedel (xantangummi), torkad söt chili, surhetsreglerande medel (citronsyra), chilipulver, torkad vitlök, citronjuicekoncentrat (0,2 %), naturlig rökarom, konserveringsmedel (kaliumsorbat och natriumsorbat), antioxidationsmedel (rosmarinextrakt (rosmarinextrakt, maltodextrin, surhetsreglerande medel (citronsyra), grönt te extrakt)), kummin. *frigående.

• Plantin Olja med smak av tryffel
    Motivering:
    I en fin, lyxig liten flaska säljs Plantins olja med smak av svart tryffel för ca 195 kronor. Innehåller den någon tryffel då? Nej, endast aromer från andra växter som enligt Plantin ger "en smak av tryffel". Ett literpris på nästan 2000:- för solrosolja kan anses som väl magstarkt. Jämfört med andra oljor av samma slag så ligger priset på cirka det dubbla, så själva prissättningen bidrar här med extra bluffighet då konsumenten luras att tro att detta faktiskt är äkta vara.
    Ingredienser: Solrosolja 99,6 %, aromer.

• Änglamark Ekologiska Fruktgodingar - Jordgubb
    Motivering:
    Produkten, med ordet jordgubb skrivet stort på förpackningen, innehåller endast 4,5% jordgubbar, och 1,5 procent jordgubbsjuicekoncentrat. Resten av frukten är äpple från koncentrat. Men inga äpplen syns på förpackningen, däremot täcks en stor del av påsen av bilder på jordgubbar.
    Ingredienser: Äppeljuicekoncentrat*, äppelpurékoncentrat*, jordgubbspuré* 4,5%, körsbärsjuicekoncentrat*, jordgubbsjuicekoncentrat* 1,5%, rismjöl*, geleringsmedel (E 440(i)), naturlig jordgubbsarom.

Bilder på finalisterna finns bifogade.

Omröstningen nås på aktavara.org/matbluff

För mer information:
Björn Bernhardson
Verksamhetsledare, Äkta vara

bjorn@aktavara.org

Daniella Bergman
Redaktör
daniella@aktavara.org

Konsumentföreningen Äkta vara jobbar för ärligare mat och för att underlätta för konsumenter att göra medvetna val. Vi jobbar också mot matfusk, bland annat genom antipriset Årets matbluff. Vi driver även på för mat utan tillsatser, bland annat genom märkningen Ä-märket. Läs mer på www.ä-märket.se och www.aktavara.org.