Konsumenter kräver att få veta vad öl, vin och sprit innehåller

Namninsamling fr ingrediensdeklaration av alkoholdrycker

Inom EU behöver tillverkarna av alkoholdrycker inte berätta vad de har blandat i flaskan, medan alla andra livsmedel måste ha detaljerade ingrediensförteckningar. Konsumentföreningen Äkta vara har tagit initiativ till en namninsamling för få EU att ändra på detta.

I vin får man exempelvis blanda i ett 60-tal olika tillsatser och andra substanser, utan att det står på flaskan.

Allt beror på att EU 1979 inte lyckades besluta om hur märkningsreglerna för drycker med mer än 1,2 volymprocent alkohol i skulle se ut. Och sedan dess har man låtit saken bero. De senaste åren har dock Europaparlamentet och konsumenter runt om i Europa drivit på för att EU-kommissionen ska se över alkoholdryckernas undantag från märkning.

– Vi konsumenter har rätt att få veta vad det är vi stoppar i oss, precis som när det gäller andra livsmedel, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson.

2017 medgav kommissionen i en rapport att det saknas ”objektiva skäl” som motiverar avsaknaden av uppgifter om ingredienser och näringsinformation på alkoholhaltiga drycker (läs mer här). Men istället för att ta bort undantaget beslutade man att ge alkoholindustrin själv i uppdrag att bestämma hur märkningen skulle se ut. Branschens förslag är dock långt i från acceptabelt, eftersom det innehåller en rad nya undantag som i princip innebär att de fortsatt ska slippa deklarera ingredienserna (läs mer här).

– Kommissionen överväger just nu om de ska acceptera branschens förslag. Det måste vi stoppa. Det är inte rimligt att det ska vara upp till tillverkarna att bestämma vad som ska deklareras, säger Björn Bernhardson.

– Det nuvarande undantaget är både ologiskt och oacceptabel. Därför kräver vi att EU-kommissionen snarast tar bort det och inför krav på ingrediensförteckningar även på alkoholdrycker.

Till namninsamlingen >>

Förhoppningen med namninsamlingen, som går under namnet In Vino Veritas, är att den ska sprida sig till andra länder i EU. Konsumentorganisationer runt om i Europa välkomnas därför att ställa sig bakom kampanjen. Hittills har Sveriges Konsumenter och Vi Konsumenter ställt sig bakom kampanjen.

Se kampanjfilmen nedan.

Klicka för att se filmen

Björn Bernhardson
Verksamhetsledare
bjorn@aktavara.org

Ivar Nilsson
Redaktör
ivar@aktavara.org

Konsumentföreningen Äkta vara jobbar för ärligare mat och för att underlätta för konsumenter att göra medvetna val. Vi jobbar också för mat utan tillsatser, bland annat med märkningen Ä-märket. Läs mer på www.ä-märket.se och www.aktavara.org.