Mängder av tillsatser i restaurangmaten

Såsen på restaurangen kan vara gjord på pulver, tonfisken vara rödfärgad och allt från kräftröra till tiramisù kan innehålla uppemot 14 E-nummer. Mats-Eric Nilssons avslöjande bok Saltad nota har på kort tid fått stor uppmärksamhet.
– Restaurangbesökaren har väldigt liten insyn i vad maten de serveras egentligen innehåller, kommenterar Äkta varas ordförande Björn Bernhardson.

Efter att, i bland annat boken Den hemlige kocken, ha avslöjat fusket med den mat som vi köper i butiken, har författaren och journalisten Mats-Eric Nilsson nu vänt luppen mot restaurangbranschen.

I senaste boken Saltad nota. Om matfusket – från gatukök till gourmetkrog tar han oss med bakom kulisserna på restauranger, kaféer och andra ställen där mat serveras.

Kunden har ingen aning
Det som ligger på krogtallriken kan i själva verket bestå av halv- eller helfabrikat, tillverkade i fabriker, och med dussintals tillsatser – ibland till och med fler än i motsvarande produkt i livsmedelsbutiken. Bearnaisesåsen kan ha rörts ihop från pulver, äggröran hällts upp ur en dunk och efterrättspajen levererats fryst från fabriken. Och det utan att restaurangbesökaren har en aning.

– Det är uppenbart att restaurangbesökaren har för liten insyn i vad maten de serveras egentligen innehåller. Till skillnad från i butiken är det här svårt eller i vissa fall omöjligt att göra ett medvetet val, kommentarer Äkta varas ordförande Björn Bernhardson avslöjandena i den nya boken.

Äkta vara driver också på för att Sverige ska välja att införa hårdare regler om innehållsdeklaration av mat som säljs på bland annat restauranger, när EU:s nya direktiv om märkning av oförpackad mat ska införas. Tillsammans med paraplyorganisationen Sveriges konsumenter och flera andra medlemsorganisationer drivs kampanjen Vad är det i maten? Klartext nu.

Uppmärksammats stort
Avslöjandena har redan rönt stor uppmärksamhet i medierna. Aftonbladet skriver om hur vi luras av den gasade tonfisken på sushirestaurangen, SVT berättar i ett inslag vad en pizza egentligen innehåller och i Svenska dagbladet tas Mats-Eric Nilssons avslöjanden emot positivt av stjärnkocken Carina Brydling.

Legendaren Leif Mannerström säger i samma artikel att krögare borde bli ärligare. Han säger dock inget om den skagenröra på SJ:s förstaklassmeny, som han har varit med att ta fram, som innehåller inte mindre än sju olika tillsatser, bland annat smakförstärkaren mononatriumglutamat, samt aromämne.

Ingrediensförteckningen för den röran samt i rätter som serveras på närmare 1 500 restauranger, kaféer och närbutiker runt om i landet, återges i bokens appendix.