Växtbaserad färs har blivit Ä-märkt

Tre växtbaserade proteinalternativ har blivit märkta med Äkta varas Ä-märke. Produkterna innehåller inga tillsatser, aromer eller industriella ingredienser, vilket annars är vanligt.

Växtbaserade alternativ bygger ofta på olika former av proteinkoncentrat eller -isolat. Man utvinner alltså proteinerna ur exempelvis sojabönor, medan en stor del av nyttigheterna hamnar i restprodukterna, som bland annat blir djurfoder. I regel använder tillverkarna även tillsatser, aromer och andra industriella ingredienser för att få produkterna att likna kött. Mer om detta kan man läsa i vår vegogranskning från 2020. Glädjande nog finns det produkter där man har gjort precis tvärtom och som dessutom precis har blivit Ä-märkta.

– Vi tycker att det är väligt kul att ha kunnat märka produkterna. Det behövs fler tillverkare som visar att växtbaserat inte behöver betyda tillsatser och industriella ingredienser, säger Äkta varas verksamhetsledare, Björn Bernhardson.

Färsodlarnas Svenskodlade vegofärser, en kyld och en fryst, är baserade på hel svenskodlad sötlupin, gråärt och åkerböna. De innehåller därför alla naturliga nyttigheter i dessa baljväxter. Råvarorna får dessutom tala för sig själva.

Färserna innehåller inga tillsatser, aromer eller andra industriella ingredienser. Förutom de ovan nämnda baljväxterna innehåller de bara rapsolja och rapspasta, vilket är det som blir kvar när man har pressat olja ur rapsfröna, samt salt. Därför har de nu kunnat bli Ä-märkta. Det har även företagets vegokebab, baserad på vetegluten (så kallad seitan) och gråärt.

Läs mer om Färsodlarna här

Läs mer om de Ä-märkta produkterna här

För mer information:
Björn Bernhardson
Verksamhetsledare, Äkta vara
bjorn@aktavara.org

Ivar Nilsson
Kommunikatör, Äkta vara
ivar@aktavara.org

Om Äkta vara och Ä-märket
Konsumentföreningen
 Äkta vara jobbar för genuin mat utan tillsatser, bland annat med märkningen Ä-märket. Läs mer på www.ä-märket.se och www.aktavara.org.