Aktia hjälper Medi-Heli att flyga - över 370 000 mk direkt till verksamhet

Aktia hjälper Medi-Heli att flyga - över 370 000 mk direkt till verksamheten I och med att 0,2 procentenheter av placeringsfonden Aktia Medicas årliga förvaltningsprovision går till att understöda Medi-Helis verksamhet kunde Aktia det första året stöda verksamheten med 376 230 mk. - Man kan säga att vi hjälper Medi-Heli att flyga, säger Aktia Fondbolags verkställande direktör Tom Ginman. Och luft under vingarna är verkligen något som Medi-Heli har stort behov av, intygar Risto Manninen Pro Medi-Heli rf:s verksamhetsledare. Att vi valde att stöda just Medi-Heli beror på att de gör ett nödvändigt och mycket värdefullt arbete, och dessutom finns Medi-Heli precis som spar- och lokalandelsbankerna till för finländarna, poängterar Ginman. Vårt samarbete med MediHeli är långsiktigt och betyder att vi tillsvidare kommer att fortsätta ge 0,2 procentenheter av den årliga förvaltningsprovisionen till dem. Storleken på beloppet är ju sedan beroende av hur mycket fonden förvaltar, poängterar Ginman. Direkt stöd utan mellanhänder är det bästa alternativet för Medi-Heli - Aktias stöd är det största enskilda stödet vi fått i år, berättar Risto Manninen. Vi på Medi-Heli är naturligtvis alltid glada över donationer - både stora och små - men ett långsiktigt samarbete ger en god grund för att kunna utveckla vår verksamhet. I år är vi i speciellt stort behov av understöd eftersom vår största finansiär Penningautomatföreningen minskat sitt bidrag. I framtiden planerar vi att köra igång även i Tammerfors. Aktias sätt att stöda är bra också såtillvida att Aktia betalar in sitt understöd direkt till oss och vi slipper insamlings- och marknadsföringskostnader, betonar Risto Manninen. Regelbundet fondsparande passar bra i alla marknadslägen - Då börskurserna sjunker inverkar det naturligtvis på fondernas värde. Fondsparandet är en unik produkt som utnyttjar även börsnedgångarna - dvs. att när kurserna sjunker erhåller man flera fondandelar till ett billigare pris. Och alla dessa fondandelars värde stiger sedan när trenden vänder - och trenden har alltid vänt, betonar Ginman. Placeringsfonden Aktia Medica Aktia Medica är en branschplaceringsfond som placerar sitt kapital i den snabbt växande världsomfattande läkemedels- och bioteknologibranschen med god avkastningspotential. Av fondens kapital placeras ca 75 procent i globala läkemedelsföretag och 25 procent i internationella företag inom bioteknologi. Fonden placerar sina medel globalt med en ca 60 procents vikt på USA och 30 på Europa. Motsvarande fonders avkastning har under de senaste 3 - 10 åren varit ca 20 - 25 procent per år. Aktia Medicas mål är att på lång sikt överskrida värdeutvecklingen av Morgan Stanley Health and Personal Care-indexet. Fonden lämpar sig för långsiktiga placeringar på minst 5 år. Kort om Aktia Dagens Aktia uppstod på Helsingfors Sparbank i början av 1990-talet fusionerade med flera av kustområdets sparbanker. Grunden till Aktia lades redan år 1826, då den äldsta av Finlands nu existerande depositionsbanker såg dagens ljus. Aktia är en finländsk, tvåspråkig sparbank som i sin verksamhet utgår från de finländska kundernas - privatpersoners, lokala företags, kommuners och ideella samfunds - behov. Tillsammans med sina samarbetspartners spar- och lokalandelsbankerna, har Aktia ett omfattande kontorsnät på ca 370 kontor. I koncernen ingår även Aktia Fondbolag Ab och Aktia Asset Management Ab. Aktia Fondbolag administrerar och marknadsför Aktias fonder. År 2000 växte marknadsvärdet på de av Aktia förmedlade fonderna med 43 procent till 3 284 Mmk samtidigt som marknadsandelen ökade från 2,9 till 3,5 procent. Antalet Aktiakunder som äger fondandelar steg med 89 procent till 44 111, antalet regelbundna fondsparare växte med över 100 procent till 17 874 och antalet nya fondsparavtal ökade med hela 121 procent till 22 449. Aktia Asset Management erbjuder institutionella investerare diskretionär portföljförvaltning samt förvaltar Aktia Fondbolags portföljer. Under 2000 steg det totala kapitalet under förvaltning med 25 procent till 4,5 mrd. mk och bolaget erhöll ett flertal nya kunder. Medi-Heli För läkarhelikoptern Medi-Helis verksamhet ansvarar stödorganisationen Pro Medi-Heli rf. Läkarhelikoptern dejourerar dygnet runt och är startklar inom tre minuter efter att larm om hjälp erhållits. Helikopterns uppgift är att så snabbt som möjligt föra läkaren till den förolyckade, och den når en patient på 30 kilometers avstånd på under 10 minuter, en patient på 50 kilometers avstånd på ca 15 minuter, och till 100 kilometers avstånd hinner helikoptern inom en halv timme. Orsakerna till Medi-Helis utryckningar är oftast olika slag av olyckor och akuta sjukdomsfall, såsom hjärtstopp och -infarkter. Medi-Heli har baser både i Åbo och Vanda. År 2000, under organisationens nionde verksamhetsår, utförde läkarhelikoptrarna totalt nästan 3 200 uppdrag - dvs. ca 9 utryckningar per dygn. Medi-Helis årsbudget är ca 21 Mmk. Penningautomatföreningen är den största finansiären. Över hälften av inkomsterna fås genom insamlings- och försäljningsverksamhet. Servicen är gratis för patienten. AKTIA SPARBANK ABP Bilder kan laddas ned från pressmeddelandet på www.aktia.fi Ytterligare information ger: Aktia Fondbolag Ab:s verkställande direktör Tom Ginman, tfn 010 247 6841, 0500 404 183 Avsändare: Ulrika Romantschuk, tfn 010 247 6590, 050 563 8554 kommunikationschef ulrika.romantschuk@aktia.fi Distribution: informationsmedierna ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/08/20010508BIT00720/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/08/20010508BIT00720/bit0002.pdf