Aktia inleder samarbete med Konstindustrimuseet

Aktia inleder samarbete med Konstindustrimuseet Aktia Sparbank Abp inleder tillsammans med tre andra inhemska företag samarbete med Konstindustrimuseet. De andra samarbetsföretagen är Helsinki Exchanges Group Ltd (HEX) med dotterbolag, Taloussanomat och UPM-Kymmene Group. Avtalet är i kraft 2001-2003. Samarbetet passar Aktias värderingar och stärker företagets image. - Samarbetsavtalet med Konstindustrimuseet passar Aktias värderingar och stöder vår företagsimage att vara en tidsenlig bank som värnar om traditioner, säger verkställande direktör Erik Anderson. I likhet med Konstindustrimuseet vill vi satsa speciellt på unga kundgrupper. Dessutom har vi positiv erfarenhet av kultursponsorering från tidigare - kulturevenemang passar våra kunder oberoende av ålder och språk. Vi kommer att utnyttja samarbetet även i vår affärsverksamhet genom att ordna bl.a. kundtillställningar i museets utrymmen. Enligt museichef Pekka Saarela gynnar företagssamarbetet museet genom ökad marknadsföring och reklam. - Samarbete med olika företag representerar ett nytänkande i de kulturella institutionerna. På det här sättet får både samarbetsföretagen och museet bättre synlighet, säger Saarela. Konstindustrimuseet grundades 1873 och är Nordens äldsta fortfarande verksamma museum inom sin bransch. År 1999 hade museet ca 90 000 besökare. Museets viktigaste målgrupp är ungdomliga människor som är intresserade av inhemsk och internationell design och konstindustri. Museet har årligen 2- 3 huvudutställningar vilka kompletteras av över 10 mindre utställningar. Aktia Sparbank är Finlands äldsta depositionsbank och har sina rötter i Helsingfors Sparbank som grundades 1825. Utställningar 2001 2.2-11.3 Fabric of Fashion British Councils utställning visar mode och konfektion av 15 brittiska modekonstnärer 2.2-29.4 Motorcykel 17.3-6.5 Eva Brummer 100-årsjubileumsutställning av den finska konstryans förnyare 17.3- 5.4 Marita Kulvik - Havets gåvor Smycken av bärnsten 16.5-12.8 Finsk designsommar Marimekko 50 Kirsti Doukas - årets guldsmed Harri Syrjänen - konsthantverk i 30 år Dukning - Oiva Toikka ja Kennet Williamsson (planerad) April Förnyad basutställning 24.8-7.10 50 år av finskt mode MTO-modekonstnärerna Finsk modefotografering 17.10- Inside Out - underklädesdesign från England Home - Sweet Home Augusti-oktober Mesenaten Maire Gullichsen November- Anna-Maria Osipow - skulpturer November- Suomi Pictures - Finsk design fotograferad Högbergsgatan 23, 00130 Helsingfors tfn (09) 622 0540, fax (09) 6220 5455 www.designmuseum.fi Öppettider: måndag stängt tisdag 11-18 onsdag 11-20 torsdag-söndag 11-18 Inträde: vuxna 40 mk, pensionärer 30 mk, studerande 20 mk, barn under 15 år gratis AKTIA SPARBANK ABP Ytterligare information ger: Verkställande direktör Erik Anderson, tfn 010 247 6210 Direktör Caj Holmström, tfn 010 247 6348, 0400 841 367 Avsändare: Informatör Jonna Varhama, tfn 010 247 6294, 050 543 2926 Distribution: informationsmedierna ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/10/20010110BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/10/20010110BIT00310/bit0002.pdf