Aktia Sparbank Abp:s bolagsstämma 2001

Aktia Sparbank Abp:s bolagsstämma 2001 Aktia Sparbank Abp:s bolagsstämma den 25 april 2001 fastställde moderbolagets och koncernens bokslut samt beviljade förvaltningsrådet, styrelsen, fullmäktige, verkställande direktören och hans ställföreträdare ansvarsfrihet. Följande medlemmar av förvaltningsrådet, vilkas mandattid utgick vid bolagsstämman 2001, omvaldes för en period på tre år: Margareta Pietikäinen, riksdagsledamot, fil.mag., Esbo Heikki Tuominen, VD, merkonom, Borgå Bo Gustav Wilson, revisionschef, ekon.mag., Karis Max Arhippainen, ekonomist, pol.lic., Helsingfors Hans Frantz, lektor, pol.lic., Vasa Hans Olsson, ekonomichef, Uppsala Till nya medlemmar av förvaltningsrådet valdes, likaså för en mandatperiod om tre år: Torbjörn Jakas, VD, Helsingfors Gunvor Sjöblom, fil.mag., Jakobstad Maj-Britt Vääriskoski, ekonomichef, Vanda Till revisorer för den räkenskapsperiod som inletts den första januari 2001 omvaldes Oy Joe Sundholm & Co Ab, CGR-samfund, med Jan Holmberg, CGR, som ansvarig revisor, samt Sune Back, CGR, och Rolf Nyberg, GRM. Till revisorssuppleanter omvaldes Frej Lobbas, CGR (suppleant för Oy Joe Sundholm & Co Ab), Mikael Leskinen, CGR (suppleant för Sune Back) och Magnus Björklund, GRM (suppleant för Rolf Nyberg). Bolagsstämman godkände styrelsens förslag enligt följande: En dividend på 1,00 mk per aktie utbetalas för räkenskapsåret 2000 (2000 utbetalades 0,75 mk/aktie för räkenskapsåret 1999) och återstoden av verksamhetsårets vinst, 101 326 807,62 mk, överförs till balanserade vinstmedel. Avstämningsdagen för bestämmande av rätten till dividend är den 30 april 2001. Dividenden utbetalas den 8 maj 2001. Bankens aktiekapital nedsätts med 643 639,85 euro genom att aktiens nominella värde nedsätts från 2,01836 euro till 2 euro och nedsättningsbeloppet överförs till en överkursfond. Nedsättningen genomförs för att jämna ut aktiens motvärde i euro och inverkar inte på bankens eget kapital. Aktiens nominella värde slopas ur bolagsordningen och minimi- och maximiantalet aktier anges till 20 000 000 respektive 80 000 000, motsvarande aktiekapital om 40 000 000 respektive 160 000 000 euro. Den längsta tiden som kan bestämmas för förhandsanmälning till bolagsstämman förlängs i enlighet med ny lagstiftning till 10 dagar från nuvarande 5 och stadgandet om tid för utfärdandet av kallelse till bolagsstämma upphävs, varefter kallelse bestäms enligt lag. Nedsättningen av aktiekapitalet och ändringarna av bolagsordningen skedde i enlighet med styrelsens förslag, vilket har presenterats i detalj i Aktias börsmeddelande 14.3.2001. AKTIA SPARBANK ABP Avsändare: Ulrika Romantschuk, tfn 010 247 6590, 050 563 8554 kommunikationschef ulrika.romantschuk@aktia.fi Distribution: HEX Helsingfors Börs, informationsmedierna ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT01780/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT01780/bit0002.pdf