Aktias styrelse föreslår utjämning av aktiekapitalet i euro samt vissa tekniska ändringar av bolagsordningen Aktia Sparbank Abp:s styrelse har vid sitt möte 13.3 beslutat avge följande förslag om nedsättning av aktiekapital samt ändring av bankens bolagsordning till bankens ordinarie bolagsstämma 25.4: 1. Styrelsen föreslår att bankens aktiekapital nedsätts på följande villkor: - Syftet med nedsättningen är att överföra medel till en överkursfond för att därigenom jämna ut aktiens nominella belopp till ett jämnt antal euro. - Beloppet för nedsättningen är 643 639,85 euro. - Nedsättningen sker genom att aktiens nominella belopp nedsätts från 2,01826 euro till 2,00000 euro. - Nedsättningen har ingen inverkan på bolagets eget kapital. - Vid nedsättningen inlöses eller ogiltigförklaras inte aktier. 2. Styrelsen föreslår att 3 § 1 momentet av bankens bolagsordning (rubrik "Aktiekapital") ändras att lyda: Bankens minimikapital är fyrtio miljoner (40 000 000) euro och maximikapital etthundrasextio miljoner (160 000 000) euro. Utan att bolagsordningen ändras kan aktiekapitalet höjas eller sänkas inom dessa gränser. 3. Styrelsen föreslår att 3 § 2 momentet av bankens bolagsordning ändras att lyda: Aktiernas minimiantal är 20 000 000 och maximiantal 80 000 000. 4. Styrelsen föreslår att 6 § av bankens bolagsordning (rubrik "Deltagande i bolagsstämma") ändras att lyda: För att få delta i bolagsstämma skall aktieägare anmäla sig hos banken senast en viss i kallelsen nämnd dag. Denna dag kan infalla tidigast tio dagar före bolagsstämman. 5. Styrelsen föreslår att 8 § av bankens bolagsordning (rubrik "Kallelse till bolagsstämma") ändras att lyda: Kallelse till bolagsstämma delges aktieägare med ett brev som bevisligen sänds till varje aktieägare under den adress som antecknats i aktieägarförteckningen. Kallelsen kan även delges aktieägare genom införande i en eller flera av styrelsen bestämda dagstidningar. I kallelsen skall nämnas de ärenden som behandlas vid stämman. AKTIA SPARBANK ABP Avsändare: Ulrika Romantschuk, tfn 010 247 6590, 050 563 8554 kommunikationschef ulrika.romantschuk@aktia.fi Distribution: HEX Helsingfors Börs, de centrala informationsmedierna ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/14/20010314BIT00450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/14/20010314BIT00450/bit0002.pdf