Placeringsfonden Aktia TMT placerar i framtiden

Placeringsfonden Aktia TMT placerar i framtiden Aktias nya placeringsfond TMT placerar globalt i teknologi, media och telekommunikation - branscher vars samhällsbetydelse växer starkt och vars avkastningspotential på sikt förväntas höra till de bästa. Den teknologiska utvecklingen skapar således nya möjligheter för placerare. Den trådlösa kommunikationen, telekommunikationen, medietjänster och nyteknologi har en allt större betydelse för samhället. Telekommunikationen håller på att utvidgas från ren talförmedling till förmedling av text, bild och Internetfunktioner. De trådlösa telefonerna utvecklas och blir flerfunktionella terminaler med vilka man kan sköta allt flera funktioner allt snabbare och effektivare. Teknologiutvecklingen påverkar utvecklingen i samhället, vilket också skapar nya möjligheter för placerare. Aktia TMT lämpar sig för placerare som placerar på minst fem år och som är färdiga att ta en högre risk än till exempel i en världsomfattande aktiefond, men i motsvarande grad har fonden också högre avkastningsförväntningar på lång sikt. Aktia Fondbolags verkställande direktör Tom Ginman tror starkt på Aktia TMT. - Timingen för att starta en placeringsfond i just det här segmentet är optimal, säger Ginman. Nu börjar man kunna skilja agnarna från vetet, dvs. det börjar synas vilka bolag som kommer att klara sig och vara lönsamma. Den senaste tidens börsnedgångar inom branschen innebär ju också att priset på aktierna är fördelaktigare och det är ju då man skall investera. Dessutom kompletterar TMT vårt sortiment av branschfonder. Placeringsfonden Aktia TMT:s strategi Aktia TMT är en placeringsfond som placerar i företag som har ett utmärkt konkurrensläge och huvudvikten ligger på marknadsledarna - dvs. bolag vars verksamhet är lönsam och som har en hållbar utveckling. Därtill skall bolagens produkter vara högklassiga, försäljningen internationell, ledningen kompetent och personalen välutbildad. En tillräckligt likvid aktie är ett ytterligare krav. Branschvikterna i placeringsfonderna är: teknologi 40 procent, medier 20 procent och telekommunikation 40 procent. Fonden har som målsättning att på lång sikt uppnå bättre avkastning än dess jämförelseindex som utgörs av tre branschindex: Goldman Sachs Technology Index 40 procent, MSCI Broadcasting & Publisching Index 20 procent och MSCI Telekommunikations Index 40 procent. Ytterligare information ger: Aktia Fondbolag Ab:s verkställande direktör Tom Ginman, tfn 010 247 6841, 0500 404 183 tom.ginman@aktia.fi Avsändare: Ulrika Romantschuk, tfn 010 247 6590, 050 563 8554 kommunikationschef ulrika.romantschuk@aktia.fi Distribution: informationsmedierna ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/08/20001108BIT00280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/08/20001108BIT00280/bit0002.pdf