Aktia Abp: Aktia moderniserar sitt basbanksystem och upphör med tjänsterna som centralt kreditinstitut för sparbankerna och POP bankerna

Aktia ABP         Börsmeddelande          29.1.2013   13.00

I enlighet med Handlingsprogrammet 2015 (se börsmeddelande 8.11.2012) investerar Aktia i ett modernt basbankssystem. Investeringen inklusive migration från det gamla systemet motsvarar ett års IT-utgifter för Aktia eller ca 25 miljoner euro. Ett modernt basbankssystem ger möjlighet till betydligt effektivare processer och till märkbart lägre löpande IT-kostnader. Det nya systemet beräknas vara färdigt 2015.

I bokslutet 2012 upptar Aktia en avsättning på ca sex miljoner euro för migrationen från det gamla systemet. Avsättningen påverkar inte företagets tidigare kommunicerade utsikter för 2012.

Att fungera som centralt kreditinstitut i den omgivning den nya Basel III-regleringen innebär skulle medföra en betydande belastning i fråga om både resultat och likviditet för Aktia. Aktia kommer därför inte att investera i teknik för att fortsätta fungera som centralt kreditinstitut, utan kommer att i samråd med sparbankerna och POP-bankerna att avveckla de tjänster som tillhandahålls så att de upphör i början av år 2015.

Migrationen till det nya basbankssystemet sker i samråd med den nuvarande IT-leverantören Samlink.

Aktias, sparbankernas eller POP bankernas kunderbetjäning eller -villkor påverkas inte.

AKTIA ABP

Verkställande direktör Jussi Laitinen, tfn 010 247 6250
Vice verkställande direktör Stefan Björkman, tfn 010 247 6595

Nasdaq OMX Helsinki Oy