Aktia Abp: Delårsrapport 1.1-30.9.2012

Aktia Abp Börsmeddelande 8.11.2012 kl. 8.00
Delårsrapport 1.1-30.9.2012

Vd Jussi Laitinen

”Aktias resultat efter 9 månader är gott. Försäljnings- och förvaltningsprovisionerna har utvecklats mycket väl vilket bidrog till en ordentlig ökning av rörelseintäkterna trots de negativa effekterna av det låga ränteläget. Aktias kapitalförvaltning har vuxit och även i år fått ett utmärkt betyg från sina kunder vilket förväntas öka försäljningen ytterligare. Även koncernens placeringar har utvecklats gynnsamt under året vilket har bidragit till klart högre kapitaltäckning. Kostnadsutvecklingen var fortsättningsvis återhållsam.

Aktia genomför en omfattande strukturomvandling under de kommande 2-3 åren för att förstärka sin konkurrenskraft. Aktia står väl rustat för att göra denna omvandling och fortsätter sina satsningar på att höja kundnöjdheten.”

Juli-september 2012: rörelseresultat 13,4 (6,8) miljoner euro

• Koncernens rörelseresultat från kvarvarande verksamheter fördubblades till 13,4 (6,8) miljoner euro.
  • Periodens vinst uppgick till 9,9 (5,5) miljoner euro.
  • Intäkterna ökade med 22 % till 50,5 (41,4) miljoner euro, varav räntenettot uppgick till 28,7 (31,1) miljoner euro.
  • Kostnaderna uppgick till 34,0 (33,6) miljoner euro.
  • Nedskrivningarna av krediter och övriga åtaganden uppgick till 1,8 (1,1) miljoner euro på grund av högre gruppvisa reserveringar.
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,15 (0,09) euro.

Januari-september 2012: rörelseresultat 45,6 (38,2) miljoner euro

• Koncernens rörelseresultat från kvarvarande verksamheter förbättrades till 45,6 (38,2) miljoner euro.
  • Periodens vinst uppgick till 43,7 (28,6) miljoner euro.
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,65 (0,42) euro, varav resultatet per aktie från kvarvarande verksamheter uppgick till 0,50 (0,39) euro.
  • Kapitaltäckningsgraden stärktes till 19,9 (16,2) % och primärkapitalrelationen till 11,8 (10,6) %. Eget kapital per aktie uppgick till 8,70 (31.12.2011; 7,01) euro.
  • Räntenettot sjönk på grund av låga räntor och de förfallande ränteskydden till 88,0 (98,3) miljoner euro.
  • Nedskrivningar av krediter och övriga åtaganden minskade med 27 % och uppgick till 4,6 (6,3) miljoner euro.

UTSIKTER: Rörelseresultatet för kvarvarande verksamheter för 2012 kommer att överskrida nivån år 2011 (förändrade 15.10.2012,utsikter i sin helhet på s. 12).

NYCKELTAL
(mn euro)
7-9/ 2012 7-9/ 2011 ∆ %      1-9/ 2012 1-9/ 2011 ∆ %      4-6/ 2012 1-3/ 2012 2011
Räntenetto 28,7 31,1 -8 % 88,0 98,3 -10 % 29,7 29,6 128,6