Aktia Abp:s styrelse inför ett nytt incentivprogram för koncernens nyckelpersoner

Aktia Abp
Börsmeddelande
5.5.2011 kl. 15.30

Aktia Abp:s styrelse har idag beslutat införa ett nytt aktiebaserat incentivprogram för nyckelpersoner i Aktiakoncernen, däribland verkställande direktören och medlemmarna av koncernledningen.

Belöningen består dels av A-aktier i Aktia Abp, dels av ett penningbelopp för de skatter och avgifter av skattenatur som belöningen medför för nyckelpersonerna. Incentivprogrammet är tudelat.

Programmets första del baserar sig på förtjänstkriterier och omfattar tre förtjänstperioder; kalenderåren 2011—2012, 2012—2013 och 2013—2014. Förtjänstkriterierna för förtjänstperioden 2011—2012 utgörs av utvecklingen av Aktiakoncernens kumulativa justerade egna kapital 1.1.2011—31.12.2012 (NAV) (50 % vikt) samt av koncernens sammanlagda provisions- och försäkringsnetto 1.1.2011—31.12.2012 (50 % vikt).

Den eventuella belöningen för varje förtjänstperiod betalas ut i fyra rater efter utgången av förtjänstperioden under en period av ungefär tre år. Styrelsen har fastställt ett tak för den maximala belöningen per nyckelperson. Belöningen utbetalas i regel inte till nyckelperson som vid tidpunkten för utbetalningen av belöningen inte längre står i arbets- eller anställningsförhållande till Aktiakoncernen.

Programmets andra del gör det möjligt för nyckelpersoner att även erhålla en villkorlig belöning som baserar sig på förvärv av A-aktier i Aktia Abp när programmet börjar. Den villkorliga belöningen utbetalas till nyckelpersonen senast den sista april 2016 och utgörs av såväl aktier som pengar under förutsättning att nyckelpersonen står i arbets- eller anställningsförhållande till Aktiakoncernen och att aktierna som förutsätts för utbetalning av den villkorliga belöningen inte har överlåtits vid tidpunkten för utbetalningen av belöningen .

Nyckelpersonerna är skyldiga att behålla hälften av alla de aktier som de får genom incentivprogrammet fram till dess att aktiernas sammanlagda värde motsvarar värdet av deras bruttoårslön. Personerna måste behålla detta aktieinnehav så länge de är anställda i koncernen.

Den totala belöningen via programmet kan uppgå sammanlagt till högst 401 200 A-aktier i Aktia Abp samt ett penningbelopp motsvarande värdet av aktierna. Det nya incentivprogrammet har uppgjorts med beaktande av den nya regleringen gällande belöningssystem i finansbranschen.

AKTIA ABP

Mera information: