Aktia Bank Abp: Förslag till sammansättning av Aktia Bank Abp:s styrelse 2015 och arvodering

Börsmeddelande
28.11.2014 kl. 9.30

Förslag till sammansättning av Aktia Bank Abp:s styrelse 2015 och arvodering

Det ankommer på Aktia Bank Abp:s förvaltningsråds presidium att bereda valet av Aktia Bank Abp:s styrelse samt att ge förslag till arvodering av styrelseledamöterna för beslut av förvaltningsrådet.

Presidiet föreslår att antalet styrelseledamöter hålls oförändrat och fastställs till sju.

Med beaktande av styrelsens nuvarande sammansättning och bolagets utvecklingsskede föreslår presidiet att för kalenderåret 2015 omväljs nuvarande styrelse i sin helhet, dvs. Sten Eklundh, Hans Frantz, Kjell Hedman, Catharina von Stackelberg-Hammarén, Arja Talma, Dag Wallgren och Nina Wilkman. Vidare föreslås att styrelsens nuvarande ordförande Dag Wallgren utses till styrelsens ordförande och nuvarande vice ordförande Nina Wilkman till styrelsens vice ordförande. Samtliga ledamöter är oberoende av Aktia Bank Abp och av betydande aktieägare.

Presidiet föreslår att årsarvodet till styrelseledamöterna höjs med 10 % mot bakgrund av det ökade ansvar och de begränsningar som uppdraget som styrelseledamot i ett kreditinstitut för med sig. Årsarvode föreslås således utgå enligt följande:

Ordförande                           58 300 €/år      (2014: 53 000)
Vice ordförande                    33 000 €/år     (2014: 30 000)
Ledamot                               25 850 €/år      (2014: 23 500)

Förhöjningen föreslås i sin helhet erläggas i form av Aktia A-aktier så att 35 % av årsarvodet erläggs i form av A-aktier. Mötesarvodet föreslås hållas oförändrat, dvs. 500 €/bevistat möte och 1 000 €/utskottsmöte för utskottsordförande.

Aktia Bank Abp:s förvaltningsråd sammanträder 11.12.2014 för att välja styrelse och fastställa styrelsearvodena för kalenderåret 2015

Närmare information om Aktia Bank Abp: styrelse och arvoden finns på www.aktia.com>Ledning och förvaltning.

AKTIA BANK ABP

Ytterligare information:
Förvaltningsrådets ordförande Håkan Mattlin, tfn  0500 459 059
Koncernjurist Mia Bengts, tfn 010 247 6348

Distribution:
Nasdaq OMX Helsinki
massmedier

Aktia erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 300 000 kunder betjänas av en personal på nästan 1 000 personer på 55 kontor samt via Internet och telefon. Aktias aktier noteras på NASDAQ OMX Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.com