Aktia Bank Abp: Kommentar till EVRYs och Samlink pressmeddelande 29.3.2017

Börsmeddelande
29.3.2017 kl. 11:00

Kommentar till EVRYs och Samlinks pressmeddelande 29.3.2017

EVRY och Samlink meddelade i dag att man skrivit ett intentionsavtal gällande EVRYs köp av hela aktiestocken i Oy Samlink Ab. Härutöver förhandlar man även om att Samlinks ca 50 avtalsbanker skulle välja EVRY som leverantör av ett nytt basbankssystem.

Aktia Bank har utvecklat ett eget basbankssystem som stegvis tas i bruk under våren 2017. Då Aktia tar i bruk sitt nya basbankssystem frångår Aktia samtidigt Samlink som huvudleverantör av sitt IT-system.

Aktia äger ca 23 % av aktierna i Samlink, vilka i Aktias balansräkning har ett bokföringsvärde om noll (0) euro.

Aktia tar inte aktivt del i EVRYs och Samlinks pågående förhandlingar. Effekterna på Aktias resultat och finansiella ställning av en eventuellt förverkligad transaktion är i detta läge inte möjliga att tillförlitligt uppskatta.

AKTIA BANK ABP

Mer information:
CFO Fredrik Westerholm, tfn 010 247 6505
CIO Magnus Weurlander, tfn 010 247 6383

Avsändare:
Head of IR Anna Gabrán, tfn 010 247 6501

Centrala massmedier

Aktia erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighets-förmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 380 000 kunder betjänas av en personal på ca 1 000 personer på ca 45 kontor samt via webben och telefon. Aktias aktier noteras på Nasdaq Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.com