Aktia Bank Abp inför två nya incitamentsprogram för koncernens nyckelpersoner

Börsmeddelande
29.1.2014 kl. 09.00

AKTIA BANK ABP INFÖR TVÅ NYA INCITAMENTSPROGRAM FÖR KONCERNENS NYCKELPERSONER

Aktia Bank Abp:s styrelse har beslutat införa två nya aktiebaserade incitamentsprogram för nyckelpersoner i Aktiakoncernen, Aktiebelöningsprogrammet 2014–2016 och Aktieägarprogrammet 2014.

Båda programmen syftar till att stöda koncernens långsiktiga strategi, förena ägarnas och nyckelpersonernas målsättningar, höja bolagets värde samt knyta nyckelpersonerna till bolaget och erbjuda dem konkurrenskraftiga incitamentsprogram som bygger på innehav av aktier i Aktia.

Aktiebelöningsprogrammet 2014-2016

Aktiebelöningsprogrammet 2014–2016 är en fortsättning på Aktias 2011–2013 Aktiebelöningsprogram. Aktiebelöningsprogrammet omfattar tre förtjänstperioder; kalenderåren 2014—2015, 2015—2016 och 2016—2017. Belöningen består dels av A-aktier i bolaget, dels av ett penningbelopp för de skatter och avgifter av skattenatur som belöningen medför för nyckelpersonerna.

Förtjänstkriterierna för förtjänstperioden 2014—2015 utgörs av utvecklingen av Aktiakoncernens kumulativa justerade egna kapital 1.1.2014—31.12.2015 (NAV) (50 % vikt) samt av koncernens sammanlagda provisions- och försäkringsnetto 1.1.2014—31.12.2015 (50 % vikt).

Den eventuella belöningen för varje förtjänstperiod betalas ut i fyra rater efter utgången av förtjänstperioden under en period av ungefär tre år. Belöningen utbetalas i regel inte till en nyckelperson som vid tidpunkten för utbetalningen av belöningen inte längre står i arbets- eller anställningsförhållande till Aktiakoncernen. Alla erhållna aktier måste ägas i ett år och därefter hälften av aktierna tills personen äger ett belopp på Aktia A-aktier vars värde motsvarar den fasta årslönen.

Målgruppen för de Aktiebelöningsprogrammet 2014 – 2016 består för närvarande av 13 nyckelpersoner, däribland verkställande direktören och medlemmarna av koncernledningen. Belöningen via programmet i sin helhet kan uppgå sammanlagt till högst 400.000 A-aktier i Aktia Bank Abp och ett penningbelopp motsvarande värdet av aktierna.

Aktieägarprogrammet 2014

Aktieägarprogrammet gör det möjligt för Aktias nyckelpersoner att få Aktia aktier som ersättning för förvärv av A-aktier i Aktia Bank Abp med egna medel. Ersättningen utbetalas till nyckelpersonen efter ca tre år och utgörs av såväl aktier som pengar under förutsättning att nyckelpersonens arbets- eller anställningsavtal har fortsatt.

Aktieägarprogrammets målgrupp rekommenderas äga en stor del av erhållna aktier via programmet så länge anställningsförhållandet på Aktia Bank Abp fortgår eller tills personen äger Aktia A-aktier vars värde motsvarar personens fasta årslön.

Målgruppen för Aktieägarprogrammet 2014 består för närvarande av 23 nyckelpersoner.  Ersättningen via programmet i sin helhet kan uppgå sammanlagt till högst 90.000 A-aktier i Aktia Bank Abp och ett penningbelopp motsvarande värdet av aktierna.

AKTIA BANK ABP

Mera information: