Aktia bästa räntefondförvaltare i Finland

21.3.2013

Aktia har 19.3.2013 utsetts till bästa räntefondförvaltare i Finland vid ratinginstitutet Morningstars årliga prisutdelning.

Marknadsvärdet av Aktias fonder har under de senaste sju åren växt kraftigt vilket är ett tecken på att Aktia har haft kundernas förtroende ända från början då företaget började bygga upp sitt räntesortiment från noll. Morningstarpriset, som baserar sig på riskkorrigerad avkastning, är ett bevis på att marknaden anser att Aktia lyckats utmärkt i sitt arbete.

Aktia har utvecklat sitt ränteproduktsortiment sedan 2006 genom att öka räntekunnandet i organisationen och fokuserat på intressanta tillväxtområden. Vi har hela tiden konstaterat att vår målsättning inte är att täcka samtliga marknader utan att koncentrera oss på några spjutspetsområden där vi vet att vi kan skapa mervärde för våra kunder, säger Aktia Asset Managements vd Jetro Siekkinen.

Vår storlek och närvaro på marknaden skapar också en konkurrensfördel. Våra kunder vet var de når oss samtidigt som likviditetsproblemen som stora förmögenhetsförvaltare tampas med inte drabbar oss, fortsätter Siekkinen.

Aktias kapitalförvaltningsfilosofi är långsiktig ökning av kundens förmögenhet på den risknivå kunden valt. Aktia strävar inte enbart efter vinstmaximering utan bryr sig också om riskerna.

Till skillnad från många av sina konkurrenter placerar Aktia inte enligt index utan i objekt som skapar verkligt mervärde. Om ekonomiska eller sociala fundamenta eller den politiska miljön inte övertygar oss om ett lands eller ett företags återbetalningsförmåga placerar vi inte i det, oberoende placeringsobjektets vikt i indexet, säger Siekkinen.

Aktia Bank Abp

Mera information: