Aktia och R-kioski inleder samarbete

10.12.2015 kl. 10.00

Aktia Bank Abp och R-kioski Oy inleder samarbete för försäljning av Mastercard Prepaid-kort. I samarbetet erbjuder R-kioskerna sina kunder Aktias Mastercard Prepaid-kort i hela kioskkedjan. Samarbetet är en del av Aktias nya strategi som siktar på tillväxt. Aktia utvecklar sitt urval av produkter och tjänster i olika kanaler, och via R-kioskerna öppnas en helt ny distributionskanal för Aktias produkter. I framtiden gör samarbetet det möjligt att erbjuda de vanligaste produkterna i ett mycket brett distributionsnät.

- Vi utvecklar ständigt vårt serviceutbud och letar efter nya distributionskanaler. Samarbetet är nytt för både Aktia och R-kioski. Det ger oss möjlighet att sälja de vanligaste produkterna utanför våra bankkontor. Vi gläder oss åt att vi med våra produktlösningar kan komplettera R-kioskernas produktutbud, konstaterar Carl Pettersson, koncernledningsmedlem i Aktia.

R-kioskernas serviceutbud är det mest omfattande och mångsidiga i Finland, och det utvecklas ständigt för att underlätta kundernas vardag. På R-kiosken kan man under samma besök skicka paket, avhämta sitt pass och skaffa resebiljetter.

- Det här samarbetet ger oss möjlighet att erbjuda kunderna ännu mångsidigare tjänster. Den nya produkten Mastercard Prepaid är en ypperlig julklapp som mottagaren kan köpa vad som helst med, säger inköpsdirektör Jaakko Mäkinen på R-kioski.

Redan nu erbjuder R-kioskerna sina kunder service som motsvarar banktjänster, såsom kontantuttag i samband med inköp. Det går också lätt att betala räkningar över disk om räkningen har en streckkod med betalningens referensuppgifter.

Mera information
Aktia Bank Abp, direktör Carl Pettersson, tfn 010 247 6250
R-kioski Oy, inköpsdirektör Jaakko Mäkinen, tfn 020 5544 103

Aktiakoncernen erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias drygt 300 000 kunder betjänas av över 1 000 aktianer på kontoren samt via internet och telefon. Aktias aktier noteras på NASDAQ OMX Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.fi.

R-kioski är en lönsam, företagardriven kioskkedja som erbjuder sina kunder ett mångsidigt utbud av nöjen, spänning och välbehag samt viktiga produkter för vardagen – snabbt och enkelt från morgon till kväll. R-kioski är en del av företaget Reitan Convenience som hör till Reitan Group, och har ett riksomfattande nätverk med ca 620 butiker. R-kioskis brandkännedom är 98 %.