Aktia och Veritas huvudsponsorer för Ta i Ton 2011

Aktia Abp
20.12.2010

Aktia och Veritas huvudsponsorer för Ta i Ton 2011

Aktia och Veritas Pensionsförsäkring fungerar som huvudsponsorer för den stora finlandssvenska sång- och musikfesten Ta i Ton som ordnas i Åbo 9–12 juni 2011. Arrangör för evenemanget som ordnas den 23:e gången är Finlands svenska sång- och musikförbund r.f. (FSSMF).

Över 120 körer och 15 orkestrar är redan anmälda och kring 4 000 besökare förväntas delta i evenemanget.
Programmet är till en stor del klart och sextio konserter är redan inbokade. Konserterna hålls i så gott som alla stora salar i centrala Åbo. En stor sångfestgala hålls på lördagen i Åbo mässcentrum. Sångfesten avslutas på söndag eftermiddag med en huvudfest i Kuppis ishall där alla deltagare medverkar.

Evenemanget öppnas traditionsenligt med ett sångfesttåg genom staden och en öppning på Domkyrkans trappor där hundratals korister sjunger in festen.

Musikaliskt samarbete

Avtalet undertecknades av vd Taru Narvanmaa från Aktia Livförsäkring och vd Jan-Erik Stenman från Veritas samt av verksamhetsledare Toni Sjöblom och ordförande Håkan Wickström från FSSMF.

Detta är den stora satsningen på kulturhuvudstadsåret Åbo år 2011 för både Aktia och Veritas. Ta i Ton ligger för övrigt utanför det officiella kulturhuvudstadsprogrammet. Aktia har sponsorerat sångfesten förut, men för Veritas är det första gången.

”Vi vill gärna stöda evenemanget eftersom det når ett stort deltagarantal och en bred publik. Dessutom är Ta i Ton enastående i sitt slag och ger en krydda till Åbo som kulturhuvudstad”, säger Jan-Erik Stenman.

Också Taru Narvanmaa ser fram emot sommarens stora sångfest.
”Aktia värnar om sina kunders ekonomiska välmående och kultur är en viktig del av människornas psykiska välmående. Vi tycker att det är trevligt att samarbeta med FSSMF inom ramen för det här storevenemanget", säger hon.”

”På FSSMF gläder vi oss storligen åt ett avtal om huvudsponsorskap med så betydande företag som Aktia och Veritas är och förbundet kommer att göra sitt yttersta för att huvudsponsorerna skall få ut möjligast mycket PR och synlighet under sångfesten” säger Håkan Wickström.

Nytt och gammalt

Repertoaren på den fyra dagar långa musikfesten kommer att vara bred.

”Vi får bl.a. höra körsång, orkestermusik, vissång, dragspel och rock and roll” säger Toni Sjöblom. Nytt för denna gång är rockmusiken och bland annat ungdomarna från Åbo School of Rock kommer att uppträda.

Den finlandssvenska sång- och musikfesten har en lång tradition och den första ordnades redan år 1891. Det blir med andra ord 120-årsjubileum nästa sommar. Kronoby hornkapell och Lovisa stads musikkapell är två grupper som deltog redan år 1891. De är med nästa sommar också och är såtillvida de grupper som varit med längst.

Aktia Abp

Mer information: