Aktia satsar på samhällsansvar

3.5.2016

Företagens samhällsansvar är i dag ett mycket centralt samtalsämne också i finansbranschen. Ansvaret har ingått i Aktias värderingar sedan banken grundades, och samhällsansvaret har varit en del av den årliga rapporteringen sedan 2010.

• I dagens läge förväntas bankerna uppvisa en ännu högre etik än tidigare, konstaterar vice vd Taru Narvanmaa.

EU:s nya rapporteringskrav som gäller icke-finansiell information träder i kraft under räkenskapsåret 2017.  Aktia förbereder sig för rapporteringsreformen genom att utveckla samhällsansvaret som en del av bankens strategi, dess implementering och ansvarsrapportering. Ansvarsfrågorna flyttades i sin helhet över till direktören för kommunikation och samhällsansvar Malin Pettersson i början av maj. Hon har tidigare ansvarat bl.a. för samhällsansvarsrapporten, men nu kommer ansvarsfrågorna att utgöra en ännu större del av hennes arbete.

• Spännande! Aktia har visat sig vara en modern bank och det att vår verksamhet är ansvarsfull kommer till uttryck också på detta sätt, säger Pettersson. – Arbetsmängden kommer förstås att öka, men en stor del av samhällsansvaret har också tidigare legat på kommunikationsenheten. I och med utnämningen kommer jag att styra kommunikationen allt mer mot teman där ansvarsfrågor betonas.
  • De som känner Malin Pettersson vet att denna dynamiska och positiva kommunikationsjonglör klarar av att ha flera bollar i luften, och den nyaste bollen är nu samhällsansvar, säger Narvanmaa.

Samhällsansvaret rapporteras traditionellt enligt s.k. GRI-skala. I den ingår flera olika mätare för företagets verksamhet. Kriterier är t.ex. lagenlighet, bemötande av medarbetarna, miljövänlighet och hållbara värderingar.

• Det är fråga om en värderingsgrund som genomsyrar hela organisationen: orden har ingen betydelse om det inte finns genuina handlingar bakom dem. Ansvaret omfattar hela personalen, linjerar Pettersson upp. – Alla behövs för att Aktia ska kunna infria sitt löfte om samhällsansvar!

Mera information

Taru Narvanmaa, vice verkställande direktör, tfn 010 247 6250
Malin Pettersson, direktör för kommunikation och samhällsansvar, tfn 010 247 6369