Aktiakoncernen har slutit avtal om avyttring av sitt innehav i Ålandsbanken

Börsmeddelande 13.9.2011 kl. 16.50

Aktia Abp, Aktia Bank Abp och HSb-Finans Ab har i dag slutit avtal om att sälja sina direkta innehav i Ålandsbanken Abp till Wiklöf Holding Ab till ett värde om ca 18,8 miljoner euro. Samtidigt har Aktia Abp avtalat om att avyttra sina indirekta innehav i Ålandsbanken Abp, till ett värde om ca 3,4 miljoner euro, genom att sälja sina andelar i fem intressebolag ägda till lika delar med Wiklöf Holding Ab och Föreningen Konstsamfundet r.f. Andelarna köps av Wiklöf Holding Ab och Föreningen Konstsamfundet r.f.

Aktiakoncernens direkta innehav uppgår före transaktionerna till 10,22 % av antalet aktier och 4,24 % av rösterna i Ålandsbanken Abp.

Aktia har kontinuerligt marknadsvärderat innehavet i Ålandsbanken Abp via fonden för verkligt värde. Transaktionerna har därför ingen inverkan på koncernens eget kapital, men påverkar resultatet negativt med 6,3 miljoner euro före skatt.

Aktia har sedan länge varit en stor ägare i Ålandsbanken. Innehavet har från början varit av strategisk natur för att utforska möjligheter till djupare samarbete mellan bolagen. Trots gemensamma försök har man inte kunnat hitta tillfredsställande samarbetsformer och därför bedömer vi att det nu är tid att ge avkall på det strategiska ägandet i Ålandsbanken, säger Aktia Abp:s verkställande direktör Jussi Laitinen.

Avtalens verkställighet är villkorade av att Finansinspektionen godkänner förvärven.

AKTIA ABP

Mera information: